ANALISIS ASSESMENT HIGHER ORDER THINKING SKILLS PADA MATERI IPA KELAS TINGGI SD N BUGANGAN 02 SEMARANG

Esti Devi Pratiwi, Filia Prima Atharina, Henry Januar Saputra

Abstract


Learners find it difficult to learn if asked to solve problems with high-level thinking (HOTS). Difficulties experienced by students are difficulties in working on HOTS-based question in which students are asked to think critically and understand the purpose of the questions be worked on. Descriptive qualitative research methods. Sources of research data are students in class V SD N Bugangan 02 Semarang. Data collection procedures used are observation, interviews, and documentation. The results showed that fifth grade students found it difficult to work on HOTS-based questions because in the learning process teachers rarely gave HOTS-based question so students were not accustomed to solving questions by thinking highly.


Keywords


HOTS, critical thinking, Qualitative.

Full Text:

PDF

References


Atmojo, S. E., & Kurniawati, W. (2018). Pengembangan Buku Ajar Tematik Bervisi Sets Untuk Menanamkan Konsep Sustainable And Renewable Energy Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Atmojo, S. E., & Lukitoaji, B. D. (2020). Pembelajaran Tematik Berbasis Etnosains Dalam Meningkatkan Literasi Budaya dan Kewargaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 10(2), 105-113.

Buku Pegangan pembelajaran berorientasi pada ketrampilan berfikir tingkat tinggi . Direktorat jendral guru dan tenaga kependidikan kementrian dan kebudayaan 2019.

Handayani, Amirullah G. 2019. “Meningkatkan Pemahaman guru Sekolah Dasar Melalui Pelatihan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaraan Berbasis Literasi, 4C, PPK dan HOTS”. https://journal.uhamka.ac.id/index.php/solma/article/view/2949. Jurnal SOLMA: Solusi Masyarakat (8) (Diakses 8 Agustus 2019).

Kurniawati, W., & Atmojo, S. E. (2015). Pengembangan lembar kerja berbasis inkuiri terintegrasi kelompok mata pelajaran perekat bangsa untuk menumbuhkan kemampuan berpikir dan karakter ilmiah siswa. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 2(1).

Kurniawati, W., & Atmojo, S. E. (2017). Pembelajaran Sains Bermuatan Karakter Ilmiah Dengan Alat Peraga Barang Bekas Dan Asesmen Kinerja. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 48-59.

Moleong, Lexy J. 2008. Metedologi Penekitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mustadi, A., & Atmojo, S. E. (2020). Student’s disaster literation in ‘SETS’(science environment technology and society) disaster learning. Elementary Education Online, 19(2), 667-678.

Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan No. 20 Tahun 2016 tentang Standart Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan no. 66 tahun 2013 tentang Standart Penilaian Pendidikan.

Peraturan Mentri Pendidikan dan kebudayaan Nomor 23 tahun 2016 tentang standar penilaian pendidikan.

Peraturan Perundangan Nomor 32 tahun 2013 tentang perubahan atas Peraturan Perundangan Nomor 19 tahun 2005 tentang Standart Nasional Pendidikan.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan (Pendektan kuantitatif,kualitatif,dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Yuniar, Maharani. Dkk. 2015. “Analisis HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada soal objektif tes dalam mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial (IPS) kelas V SD Negeri 7 Ciamis”. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/5845/3961. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar (2) (Diakses pada 2 April 2019).




DOI: https://doi.org/10.31316/esjurnal.v1i1.1106

Article Metrics

Abstract view : 62 times
PDF - 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Esti Devi Pratiwi, Filia Prima Atharina, Henry Januar Saputra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Creative Commons License
Elementary School is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at https://journal.upy.ac.id/index.php/es 


EDITORIAL ADDRESS:

Department of Primary School Teacher Education

Faculty of Teacher Training and Education

Universitas PGRI Yogyakarta

Telp./Fax.: (0274) 376808

Jl PGRI I No 117, Sonosewu, Kasihan, Bantul, Yogyakarta, Indonesia