PELATIHAN PEMBUATAN BLOG SEBAGAI MEDIA DALAM PEMBELAJARAN SMK

Salim Salim, Ikman Ikman, Suhar Suhar, Kodirun Kodirun, Dorce Banne Pabunga, Hendra Nelva Saputra

Abstract


The purpose of this service is to improve the teachers' pedagogical skills in the field of medicine and there is increased learning quality by using a blog. This devotion is necessary to increase the teacher's insight into the pedagogical competence of ict-based learning. This has supported a number of studies which show that blogs can become learning media that can facilitate the process of interaction between teachers and students. The methods used were those of speech, question-and-answer, and simulation. The success indicator of this devotion activity includes: (1) participants' positive response to the blog development training in SMK learning, and (2) the product a trainee produces is a blog that can be used in learning. The result of this activity suggests that (1) teachers already have the knowledge to create a blog for learning purposes, (2) teachers already have the learning media utilizing the blog application, and (3) teachers have a knowledge of designing and creating blog content as a learning medium.


Keywords


media pembelajaran; blog; inovasi

Full Text:

PDF

References


Abdillah, R., Joyoatmojo, S., & Noviani, L. (2017). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 3(1), 1-20.

Anita, S. (2011). Media Pembelajaran. Surakarta: UNS Pres

Arief. S, et.al. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Komariah, N. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jurnal I-Afkar, 5(1), 79-105.

Latifah, E., & Kuswanto, H. (2018). Pengembangan Blog Sebagai Media dalam Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 6(1), 93-104.

Nugroho, M. Y. A. (2018). Pemanfaatan Dan Pengembangan Blog Sebagai Media Dan Sumber Belajar Pada Mata Pelajaran Fiqih Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Paramurobi,1(1), 15-28. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v1i1.175.

Rivai, V., & Murni, S. (2011). Education Management. Analisis Teori dan Praktik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rusman. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi dan Informasi. Jakarta. Rajawali Pres.

Sanjaya. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sartono. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Alternatif di Sekolah. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(1), 120-134. http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v12i1.205

Sulasmianti, N. (2018) . Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 22(2), 143-158. http://dx.doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.365

Tentua, M. N., & Saputra, N. (2020). Pengembangan dan Pendampingan Website TK Aba An-Nur. Jurnal Berdaya Mandiri, 2(1), 225-237. https://doi.org/10.31316/jbm.v2i1.343

Wahyudi, N. (2014). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Studi Islam Panca Wahana, 9(1), 84-94.

Yuliasari, A., Holilulloh., & Yanzi, H. (2014). Peranan Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kultur Demokrasi, 2(8), 1-12.




DOI: https://doi.org/10.31316/jbm.v2i2.655

Article Metrics

Abstract view : 30 times
PDF - 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


INDEXING BY


Google Scholar

StatCounter - Free Web Tracker and Counter                                                                                                        

View My Stats

 

Creative Commons License
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter