PELATIHAN PEMBUATAN BLOG SEBAGAI MEDIA DALAM PEMBELAJARAN SMK

Authors

  • Salim Salim Universitas Halu Oleo, Indonesia
  • Ikman Ikman Universitas Halu Oleo, Indonesia
  • Suhar Suhar Universitas Halu Oleo, Indonesia
  • Kodirun Kodirun Universitas Halu Oleo, Indonesia
  • Dorce Banne Pabunga Universitas Halu Oleo, Indonesia
  • Hendra Nelva Saputra Universitas Muhammadiyah Kendari, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/jbm.v2i2.655

Keywords:

media pembelajaran, blog, inovasi

Abstract

The purpose of this service is to improve the teachers' pedagogical skills in the field of medicine and there is increased learning quality by using a blog. This devotion is necessary to increase the teacher's insight into the pedagogical competence of ict-based learning. This has supported a number of studies which show that blogs can become learning media that can facilitate the process of interaction between teachers and students. The methods used were those of speech, question-and-answer, and simulation. The success indicator of this devotion activity includes: (1) participants' positive response to the blog development training in SMK learning, and (2) the product a trainee produces is a blog that can be used in learning. The result of this activity suggests that (1) teachers already have the knowledge to create a blog for learning purposes, (2) teachers already have the learning media utilizing the blog application, and (3) teachers have a knowledge of designing and creating blog content as a learning medium.

References

Abdillah, R., Joyoatmojo, S., & Noviani, L. (2017). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 3(1), 1-20.

Anita, S. (2011). Media Pembelajaran. Surakarta: UNS Pres

Arief. S, et.al. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Komariah, N. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jurnal I-Afkar, 5(1), 79-105.

Latifah, E., & Kuswanto, H. (2018). Pengembangan Blog Sebagai Media dalam Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 6(1), 93-104.

Nugroho, M. Y. A. (2018). Pemanfaatan Dan Pengembangan Blog Sebagai Media Dan Sumber Belajar Pada Mata Pelajaran Fiqih Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Paramurobi,1(1), 15-28. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v1i1.175.

Rivai, V., & Murni, S. (2011). Education Management. Analisis Teori dan Praktik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rusman. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi dan Informasi. Jakarta. Rajawali Pres.

Sanjaya. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sartono. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Alternatif di Sekolah. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(1), 120-134. http://dx.doi.org/10.31002/transformatika.v12i1.205

Sulasmianti, N. (2018) . Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 22(2), 143-158. http://dx.doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.365

Tentua, M. N., & Saputra, N. (2020). Pengembangan dan Pendampingan Website TK Aba An-Nur. Jurnal Berdaya Mandiri, 2(1), 225-237. https://doi.org/10.31316/jbm.v2i1.343

Wahyudi, N. (2014). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Studi Islam Panca Wahana, 9(1), 84-94.

Yuliasari, A., Holilulloh., & Yanzi, H. (2014). Peranan Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kultur Demokrasi, 2(8), 1-12.

Downloads

Published

31-08-2020

Citation Check