PEMBENTUKAN TANGGUNG JAWAB KERJA SISWA TUNAGRAHITA PASCA SEKOLAHSEBAGAI CLEANING SERVICE (Studi Etnografi di SLB Pembina tingkat Nasional bagian C Malang)

Abdul Adim

Sari


Abstract

Initial information and observations of mentally retarded janitor in SLB National Level Section C Malang, mentally retarded work spirit, discipline, good work results and satisfied customers. The research was arranged through a qualitative ethnographic approach through interviews, observations and documentation to describe how the formation of job responsibilities of post-retarded students as cleaning services. This research resulted in a cleaning service training program arranged according to the potential characteristics of mentally retarded children; Conception trainers provide cleaning service training with materials, methods according to the child's character, supervision using a mentoring approach, children feel comfortable working and are not afraid. The form of mental retardation work responsibilities as a cleaning service in the form of work discipline, completed work, and customers feel satisfied. Suggestions for school principals to give trust to post-school developmental impairment in various types of cleaning service work, and not limited to the type of work outside the building (field).

 

Keywords: Formation of Responsibility, Post-School Developmental Disability, Cleaning Service.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anoraga Panji. (2014). Psikologi Kerja. Jakarta: Rineka Cipta.

Astati (2014). Bahan Ajar Kemandirian Bandung : UPI. (http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PEND._LUAR_BIASA/194808011974032-ASTATI/BAHAN_AJAR-KEMANDIRIAN.pdf) kemandirian: 25/08/2016 :09

Astati. (2008). Menuju Kemandirian Anak Tunagrahita ( Pengayaan) Bandung : UPI.

Cleaner http://utama-online.com/news/2/Pengertian-Cleaning:tgl.2-12-015;9,24).

Crawford Cameron. (2014).A Statistical Profile Institute for Research and Development on Inclusion and Society (IRIS) Researched and written by, Director of Research, IRISThe Employment of People with Intellectual Disabilities in Canada: Kinsmen Building, York University 4700 Keele Street Toronto (North York), Ontario M3J 1P3.

Delphi, Bandi. (2013). http://repository.upi.edu/8589/3/t_pkkh_1005003_ chapter2.pdf .

Emzir, (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisa Data. Jakarta: Rajawali Press.

Esther Yudi, (2014).Pengertian Outsorcinghttps://dee-belajar .blogspot. co.id /2014 /08/ pengertian-outsourcing.html (tanggal 21 April 2016, Jam 22.00 WIB).

Ishartiwi, (2010). Pembelajaran Keterampila Untuk Pemberdayaan Kemandirian Anak Berkebutuhan Khusus. Dinamika Pendidikan Majalah Ilmu Pendidikan UNY No. 02/Th.XVII/Oktober 2010.

Kelly R. Kelley and Valerie L.(2013). Using Conceptual Frameworks as a Guide for Transition Planning with Educators and Families 2013 NCDCDT Conference April 2013 Mazzotti Western Carolina University.

Kuswarno Engkus. (2011). Metode Penelitian Komunikasi Etnografi Komunikasi Suatu Pengantar dan Contoh Penelitiannya. Bandung: Widya Padjadjaran

Moleong I.exy.I.(2014) Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung:PT Remaja Rosdakarya Offset.

Mumpuniarti, (2006).Manajemen Pembinaan Vokasional Bagi Tunagrahita Di Sekolah Khusus Tunagrahita, Jurnal Pendidikan Khusus Vol. 2 No. 2 November 2006 UNY Yogyakarta

Michael L. Wehmeyer (2013). Cacat intelektualhttps://translate.google.co.id/ translate? hl=id&sl=en&u=http: //cirrie.buffalo .edu/encyclopedia /en/article/15/&prev=search.University of Kansas Shea Obremski University of Kansas.

Nagata Daniel, (2013). Tanggung Jawab dan Penerapannya dalam Ruang Lingkup Pekerjaan Catatan Inspirasi.

Nuraini, S.A. (2013) Makna Kerja (Meaning Work) Jurnal Psikologi Industri dan Organisasi, vol. 02 Universitas Airlangga, Surabaya.

Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. (2014). Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi . Surabaya.

Profil SLB Pembina Tingkat Nasional Bagian C Malang. (2014). Data Guru dan Siswa.Tidak dipublikasikan.

Pusat Penelitian Rehabilitasi dan Remidiasi LPPM UNS.(2012). Program Transisi Pasca Sekolah Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa dan Sekolah Inklusi Tingkat Dasar.Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus (PKLK) Pendidikan Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Jakarta.

Pusat Penelitian Rehabilitasi dan Remidiasi (PPRR) Lembaga Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat (LPPM) UNS. (2012). Pedoman Petunjuk dan Indikator Kualitas Untuk Memperkuat Program Transisi ke Pasca Sekolah Bagi Siswa Berkebutuhan Khsus Di Sekolah Luar Biasa Dan Sekolah Insklusi Di Indonesia. Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus Pendidikan Dasar.Jakarta.

Reza A.A Wattimena, (2011). Makna Kerja dalam Hidup Manusia sumber:http://rumahfilsafat. com/2011/03/07/makna-kerja-dalam-hidup-manusia/

Setyowati, (2006). Laporan Metodologi Etnografi sebagai metode pilihan dalam penelitian kualitatif di keperawatan, Jurnal Keperawatan Indonesia, Volume 10, No.1, Maret 2006; 35-40

SOP Sumber : https://mitragemilang. wordpress.com/sop-cleaning-service/

Sopyandireja, (2012). Pembelajaran dengan Sistem Magang untuk Meningkatkan Keteampilan Cleaning Service Pada Siswa Tunagrahita di SMALB Negeri Subang. Universitas Pendidikan Indonesia. Repository.upi.edu

Soemantri, T.S. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa : Bandung. Rifika Aditama.

Spradley, J.P.and Marzali, A.(Eds). (2007). Metode Etnografi.Yogyakarta:Tiara Wacana.

Sundari T, dan Widati, S. (2009) Model Program layanan Rehabilitasi Dalam Peningkatan Keberhasilan Kerja Tunagrahita Dewasa, Bandung.: UPI.

Sukiyat (2002) Tanggung Jawab dan Pengukurannya : Jakarta. UI http://lib.ui.ac.id/opac/themes/libri2/detail.jsp?id=20299218&lokasi=lokal

Tivani Tatum. (2015). Komunikasi Anak dengan MDVI-Deaf(Studi Etnografi Proses Pembelajaran Berkomunikasi Anak Multiple Disable Visual Impairment-Deaf di SLB-G AB Hellen Keller Yogyakarta) Tesis. Pasca Sarjana Pendidikan Luar Biasa. Uneversitas Surabaya.

Wahyudi Ari & Sujarwanto. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan (Single Subject Research & Penelitian Tindakan Kelas). Surabaya: Unesa University Press


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.