PEMANFAATAN APLIKASI SIAKADCLOUD DALAM MENJAGA INTEGRASI SOSIAL MAHASISWA SELAMA PEMBELAJARAN DARING
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2220Keywords:
Aplikasi Siakadcloud, Integrasi Sosial, Pembelajaran DaringAbstract
Abstrak
Universitas Bangka Belitung menggunakan aplikasi Siakadcloud yang menyediakan berbagai fitur interaksi antara mahasiswa dan dosen. Pemanfaatan aplikasi Siakadcloud memiliki berbagai manfaat, salah satunya memudahkan interaksi tanpa bertemu dalam satu tempat dan waktunya fleksibel. Namun, tidak adanya interaksi secara langsung berpotensi memudarkan nilai-nilai Pancasila, terutama dalam membentuk integrasi sosial. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mengidentifikasi manfaat penggunaan aplikasi Siakadcloud dalam upaya mendukung Pendidikan Pancasila membentuk integrasi sosial mahasiswa di perguruan tinggi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif-deskriptif dikaitkan dengan konsep integrasi sosial. Objek penelitian ini adalah mahasiswa kelas Pendidikan Pancasila pada semester gasal tahun 2021 di Universitas Bangka Belitung. Hasilnya, aplikasi Siakadcloud mendukung kreativitas mahasiswa melestarikan nilai-nilai persatuan melalui tugas kelompok dan diskusi interaktif. Melalui pembagian tugas berbentuk kontrak sosial, mahasiswa memiliki kesadaran untuk bekerjasama dengan mahasiswa yang memiliki perbedaan latar belakang suku, agama, dan wilayah geografis.
Kata kunci: Aplikasi Siakadcloud, Integrasi Sosial, Pembelajaran Daring
Â
Abstract
Bangka Belitung University uses the Siakadcloud application which provides various interaction features between students and lecturers. The use of the Siakadcloud application has various benefits, one of which makes it easier to interact without meeting in one place and the time is flexible. However, the absence of direct interaction has the potential to diminish the values of Pancasila, especially in shaping social integration. This study aims to analyze and identify the benefits of using the Siakadcloud application in an effort to support Pancasila Education in forming student social integration in higher education. This study uses a qualitative-descriptive research method associated with the concept of social integration. The object of this research is Pancasila Education class students in the odd semester of 2021 at Bangka Belitung University. As a result, the Siakadcloud application supports student creativity in preserving the values of unity through group assignments and interactive discussions. Through the division of tasks in the form of a social contract, students have the awareness to cooperate with students who have different ethnic, religious, and geographical backgrounds.
Keywords: Siakadcloud App, Social Integration, Online Learning
References
Creswell, J. W. (2014). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. SAGE Publication. Inc.
Fadilah, N. (2019). Tantangan dan Penguatan Ideologi Pancasila. Journal of Digital Education, Communication, and Arts, 2(2), 66-78.
Handarini, O. I. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH). Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496-503. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap
Imelda. (2021, Agustus 3). 41 Desa di Babel Masih 'Blankspot', Gubernur Minta Kemenkominfo Percepat Pembangunan Infrastruktur Telekomunikasi. (Budi, Editor, & D. Kominfo, Producer) Retrieved from https://babelprov.go.id: https://babelprov.go.id/content/41-desa-di-babel-masih-blankspot-gubernur-minta-kemenkominfo-percepat-pembangunan
Koentjaraningrat. 2009. Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: RinekaCipta.
Ma'arif, S. (2005). Pendidikan Pluralisme di Indonesia. Yogyakarta: Longung Pustaka.
Normah, e. a. (2020). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Pada Era Disrupsi di Lingkungan Pendidikan Dasar. Jurnal Civic: Media Kajian Kewarganegaraan, 2(2), 117-129.
Osman, M. F. (2006). Islam, Pluralisme, dan Toleransi Keagamaan, Pandangan Al-Quran, Kemanusiaan, Sejarah, dan Peradaban. (I. Abubakar, Trans.) Jakarta: PSIK Universitas Paramadina.
Samoling, I. E., Ismanto, B., & Rina, L. (2021). Evaluasi Program Pembelajaran Ekonomi Secara Daring pada Masa Pandemi Covid Di Sman 2 Salatiga. Journal of Educational Technology, Curriculum,Learning, and Communication, 1(3), 125-131.
Shofan, M. (2011). Pluralisme Menyelamatkan Agama-Agama. Yogyakarta: Samudra Biru.
Siswoyo, & Dkk. (2007). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
SIVEMA. (2021, Agustus 05). Panduan Sistem Informasi Akademik SiAkad Cloud. Retrieved from http://sivema.com: https://sevima.com/panduan-sistem-informasi-akademik-siakad-cloud/
Srijanti, A. Rahman, H. I., & Purwanto, S. K. (2009). Pendidikan kewarganegaraan untuk mahasiswa. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sumbulah, U., & Nurjanah. (2013). PLURASILME AGAMA ; Makna dan Lokalitas Pola Kerukunan Antar Umat Beragama. Malang: UIN-Maliki Press.
Suyahman. (2016). Penguatan Nilai Pancasila Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Modal Dasar Wujudkan Generasi Emas Tahun 2045. SEMINAR NASIONAL : Pembentukan Karakter dan Moralitas Bagi Generasi Muda yang Berpedoman Pada Nilai-Nilai Pancasila serta Kearifan Lokal (pp. 91-107). Surakarta: http://publikasiilmiah.ums.ac.id.
Waruwu, M. (2020). Studi Evaluatif Implementasi Pembelajaran Daring selama Pandemi Covid-19. Jurnal Administrasi Pendidikan, 27(2), 288-295. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/JAPSPs
Widiyono, A. (2020). Efektifitas Perkuliahan Daring (Online) pada Mahasiswa PGSD. di Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan, 8(2), 169-177.
Yusuf, S. (2012). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Zahri, T. A. (2021). Penguatan Nilai Pancasila Melalui Aplikasi Siakadcloud Pada Mahasiswa Selama Pembelajaran Daring. Seminar Nasional Pendidikan IPS "Peluang dan Tantangan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial di Era New Normal". 1, pp. 112-120. Palembang: FKIP Universitas Sriwijaya. Retrieved from http//:ejournal.fkip.unsri.ac.id/index.php/semnaspips/article/view/245/152
Zulkarnain, I., Sulaiman, A., & Harahap, F. R. (2018). Modal Sosial Bentukan Dalam Penyelesaian Konflik di Bangka Belitung. SOCIETY, 6(2), 92-99
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tsulis Amiruddin Zahri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.