PENERAPAN PENGGUNAAN BANDICAM UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MAHASISWA PADA KULIAH PENDIDIKAN PANCASILA
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.2236Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan mengetahui penerapan penggunaan Bandicam untuk meningkatkan pemahaman mahasiswa pada kuliah pendidikan Pancasila. Pendekatan dalam penelitian ini menggunakaan kualitatif dan metode deskriptif, peneliti menggunakan eksplorasi dalam pembelajaran daring dengan aplikasi online menggunakan elearning, Bandicam, Youtube dan Google meeting, subyek penelitian adalah 28 mahasiswa. Teknik pengumpulan data dengan observasi partisipan dari aplikasi Bandicam. Dari angket google form dapat diketahui efektivitas pembelajaran elearning dengan bandicam, You Tube dan google meeting. Teknik analisis data menggunakan analisis dari Miles dan Huberman. Dari hasil Penelitian berupa kegiatan reduksi data, data display dan verifikasi data atau kesimpulan. Perkuliahan Pancasila yang dilaksanakan dengan elearning yang semula hanya menggunakan PPT biasa untuk diberikan pada mahasiswa, hasil nya yang efektif hanya ada 5 orang/mahasiswa namun setelah PPT nya menggunakan bandicam mahasiswa yang efektif meningkat menjadi 21 orang. Hal ini dikarenakan bandicam membantu pemahaman mahasiswa untuk menangkap materi perkuliahan Pancasila yang tidak hanya melihat tulisan tapi juga mendengarkan penjelasan dosen yang telah dibuat dalam aplikasi bandicam dan ditayangkan berulang-ulang untuk lebih memahami kembali.
Kata Kunci: Â Penerpan, Bandicam, Pancasila
Â
Abstract
This research aims to find out the application of the use of Bandicam to improve student understanding in Pancasila education lectures. The approach in this study uses qualitative and descriptive methods, researchers use exploration in online learning with online applications using elearning, Bandicam, Youtube and Google meetings, the study subjects were 28 students. Data collection techniques with participant observations from the Bandicam application. From the google form questionnaire can be known the effectiveness of elearning learning with bandicam, You Tube and google google meeting. Data analysis techniques use analysis from Miles and Huberman. From the results of research in the form of data reduction activities, display data and data verification or conclusions. Pancasila lectures are carried out by elearning which originally only uses regular PPT to be given to students, the results are effective there are only 5 people / students but after the PPT uses an effective student bandicam increased to 21 people. This is because bandicam helps students understand to capture Pancasila lecture material that not only sees writing but also listens to lecturer explanations that have been made in bandicam applications and aired repeatedly to better understand again.
Keywords: Penerpan, Bandicam, PancasilaReferences
DAFTAR PUSTAKA
Anderson, Ronald. H. 1994. Pemilihandan pengembangan media video pembelajaran. Jakarta: Grafindo Pers
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran Peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Direktur Pembelajaran dan Kemahasiswaan Dikti. (2013)
Harjanto. (2006). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Herayanti, L, Safitri, B.R., Suroyanti, B.A., Putrayadi, W. (2019). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran bagi guru-guru di SDN 1 Ubung Dengan Memanfaatkan Bandicam. Universitas Pendidikan Mandalika Indonesia
Husein, H. (2020). Materi Perkuliahan: Perekaman Video Pembelajaran Dengan Bandicam dan Powerpoint. UIN Walisongo Semarang.
Ignacio, N.G., Blanco, N.L.J., & Barona, E.G. 2006. The Affective Domain in Mathematics Learning. International Electronic Journal of Mathematics Education. Vol.1 No.1:16–32
Kaelan, M.S. dkk. (2003). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.
Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi. (2020). Tentang Pedoman Pelaksanaan Mata Kuliah Wajib pada Kurikulum Pendidikan Tinggi
Laku, S. K, & Andrean D. B. (2010). Pandangan Atau Tanggapan Akhir Peserta Mata Kuliah Pendidikan Pancasila Terhadap Pendidikan Pancasila di UNPAR. Bandung: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Katolik Parahyangan Bandung
Mufarokah, A. (2009). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: TERAS
Riyana, C. (2007). Pedoman Pengembangan Media Video. Bandung: Program P3AI Universitas Pendidikan Indonesia
Ruminiati. (2007). Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan SD. Jakarta: Depdiknas
Sanjaya, W. (2006). Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Kencana
Sudjana, N (1995). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sudijono, A. (2000). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.