Inovasi Pembelajaran Games Rangking 1 Dan Web Spin Sebagai Media Pembelajaran PPKn
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2624Abstract
AbstrakDalam pembelajaran, diperlukan kreaktifitas guru dalam menciptakan suasan belajar yang lebih menarik bagi peserta didik. Khususnya pada pembelajaran Pendidikan Kewarganegara yang selalu terkesan membosankan dan menekan peserta didik dalam menghafal pasal sampai penulisan tugas dengan catatan harus tulisan tangan. Hal ini merupakan salah satu tantangan bagi guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam merubah mindset orang banyak terkait dengan gaya belajar PPKn yang monoton. Salah satu cara untuk menciptakan pembelajaran yang menarik yaitu dengan penggunaan media pembelajaran yang memanfaatkan teknologi selain itu dapat juga menggunakan media lain seperti penggunaan games didalam proses pembelajaran sebagai pendekatan yang menyenangkan bagi peserta didik. Tulisan ini bertujuan untuk memberikan motivasi bagi para calon guru dalam menciptakan inovasi pembelajaran yang menarik khususnya pada pembelajaran yang motonon seperti Pendidikan Kewarganegaraan.
Kata kunci: Inovasi, Kreatifitas, Media Pembelajaran, Pendidikan Kewarganegaraan.
Â
Abstract
In learning, teacher creativity is needed in creating a more interesting learning atmosphere for students. Especially in Civics Education learning which always seems boring and pressures students to memorize chapters to write assignments with notes that must be handwritten. This is one of the challenges for Citizenship Education teachers in changing the mindset of many people related to the monotonous learning style of Civics. One way to create interesting learning is by using learning media that utilizes technology, besides that it can also use other media such as the use of games in the learning process as a fun approach for students. This paper aims to provide motivation for prospective teachers in creating interesting learning innovations, especially in monotonous learning such as Citizenship Education.
Keywords: Innovation, Creativity, Learning Media, Citizenship Education.
References
DAFTAR PUSTAKA
Fauziah, Amni, Asih Rosnaningsih, and Samsul Azhar. 2017. “Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN PORIS GAGA 05 Kota Tanggerang.†Jurnal JPSD 4(1):47–53. doi: 10.21831/jpv.v5i3.6490.
Halifah Magorani, Siti, Anthonius Palimbong, and Bonifasius Saneba. 2013. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Gambar Pada Pembelajaran IPS Di Kelas IV SDN Tou Kabupaten Banggai.†Jurnal Kreatif Tadulako Online 4(11):166–75.
Hidayat, Heri, Heny Mulyani, Sri Devi Nurhasanah, Wilma Khairunnisa, and Zakitush Sholihah. 2020. “Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan.†Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha 8(2):57–65. doi: https://doi.org/10.23887/jpku.v8i2.24759.v.
Lanasir, Jufri, Anthonius Palimbong, and Hasdin. 2014. “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran PKn Melalui Metode Diskusi Di Kelas III SDN Pembina Salakan Kecamatan Tinangkung Kabupaten Banggai Kepulauan.†Jurnal Kreatif Tadulako Online 2 (3)(3):154–63.
Maliada, Anita, Jamaludin, and Hasdin. 2014. “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Metode Diskusi Di Kelas III SDN 1 Okumel.†Jurnal Kreatif Online 6(4):92–102.
Nurgiansah, T. Heru. 2020. Filsafat Pendidikan.
Nurgiansah, T. Heru. 2021. Pendidikan Pancasila.
Nurgiansah, T. Heru, and Fazli Rachman. 2022. “Nasionalisme Warga Muda Di Era Globalisasi: Pendidikan Kewarganegaraan Di Perbatasan.†Jurnal Kewarganegaraan 19(1):66–75. doi: 10.24114/jk.v19i1.33214.
Rachman, Fazli, T. Heru Nurgiansah, and Maryatun Kabatiah. 2021. “Profilisasi Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia.†Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 3(5):2970–84.
Rachman, Fazli, Taufika. Ryan, Maryatun Kabatiah, Abdinur Batubara, Febri Fajar Pratama, and T. Heru Nurgiansah. 2021. “Pelaksanaan Kurikulum PPKn Pada Kondisi Khusus Pandemi Covid-19.†Jurnal Basicedu 5(6):5682–91.
Rukmana, Indah, Widayati Pujiastuti, and Hasdin. 2018. “Kemampuan Guru Melakukan Penilaian Pembelajaran PPKn Di SMP Negeri 2 Palu Berdasarkan Kurikulum 2013.†Jurnal Edu Civic Media Publikasi Prodi PPKn 43–54.
Sukmawati, Sukmawati. 2020. “Implementasi Pemanfaatan Google Classroom Dalam Proses Pembelajaran Online Di Era Industri 4 . 0.†Jurnal Kreatif Online 8(1):39–46.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sukmawati Sukmawati, Jamaluddin Jamaluddin, Witra Witra, Fadly Fadly, Fadilla Fadilla, Risal Risal, Novianti Novianti, Sahrul Sahrul, Anis Anis, Ibnu Ibnu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.