Identifikasi Transformasi Digital Dalam Dunia Pendidikan Mengenai Peluang Dan Tantangan Di Era Disrupsi
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2778Keywords:
Education, Digital Transformation, DisruptionAbstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk meneliti dan memahami secara luas mengenai peluang dan tantangan yang diberikan dari transformasi digital di era disrupsi bagi dunia pendidikan. Permasalahan yang dibahas dalam hal ini adalah tantangan yang hingga saat ini masih terjadi di daerah pelosok nusantara dalam mengikuti arus perkembangan transformasi digital terutama di dunia pendidikan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode wawancara dan studi pustaka. Metode wawancara yang kami lakukan adalah secara individu dengan data yang valid. Sementara studi pustaka yang kami lakukan adalah dengan melihat referensi serta hasil penelitian sebelumnya untuk mendapatkan teori tentang masalah yang akan diteliti. Studi pustaka ini juga dilakukan dengan menelaah berbagai literatur ilmiah seperti buku, jurnal, atau artikel yang dapat digunakan dalam membantu proses penyusunan sebuah penelitian. Hasil dari penelitian ini adalah menjadikan tantangan yang ada dalam transformasi digital menjadi sebuah peluang terutama bagi dunia pendidikan, agar para generasi muda dapat melek terhadap teknologi dan beradaptasi dengan perkembangan zaman di era disrupsi ini dengan memaksimalkan dampak positif dan meminimalisir dampak negatif agar menjadi Smart and Good Citizenship.
Kata Kunci: Tantangan, Peluang, dan Transformasi digital.
Â
Abstract
This study aims to research and understand broadly the opportunities and challenges presented by digital transformation in the era of disruption to the world of education. The problems discussed in this case are the challenges that are still happening in remote areas of the archipelago in following the flow of digital transformation developments, especially in the world of education. The method used in this research is the interview method and literature study. The interview method that we do is individually with valid data. Meanwhile, the literature study that we did was to look at references and previous research results to get a theory about the problem to be studied. This literature study is also carried out by reviewing various scientific literature such as books, journals, or articles that can be used in assisting the process of compiling a research. The result of this research is to turn the challenges that exist in digital transformation into an opportunity, especially for the world of education, so that the younger generation can be technology literate and adapt to the times in this era of disruption by maximizing the positive impact and minimize negative impacts in order to become Smart and Good Citizenship.
Keywords: Challenges, Opportunities and Digital Transformation
References
DAFTAR PUSTAKA
Royyana, A. (2018). Strategi Transformasi Digital Pada PT. Kimia Farma (Persero) TBK. In Jurnal Sistem Informasi Kesehatan Masyarakat Journal of Information Systems for Public Health (Vol. 3, Issue 3).
Hasan, Muhammad, dkk. (2021). Landasan Pendidikan. Jawa Tengah: Tahta Media Group. Hal 1-2.
Raharjo, T. 2021. Digitalisasi Dunia Pendidikan, Peluang dan Tantangan. Diakses dari https://muspla.sch.id/ pada 26 Mei 2022.
Bashori, K. 2018. Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Jurnal Pendidikan. Vol. 2 No. 2. Lasmawan, IW. 2019. Era Disrupsi dan Implikasinya Bagi Reposisi Makna dan Praktek
Pendidikan (Kaji Petik Dalam Perspektif Elektif Sosial Analisis). Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol. 1 No. 1.
Rosyadi, S. 2021. Administrasi Publik di Era Disrupsi dan Big Data. Jurnal Administrasi Publik FISIP.
Rosida, TK. 2021. Transformasi Ekonomi Digital : Tantangan UMKM di Masa Pandemi. Diakses dari https://kumparan.com/ pada 28 Mei 2022.
Srikandi. 2021. Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Diakses dari https://predatech.org/ pada 28 Mei 2022.
SMAN 1 Dua KOTO. 2021. Pengaruh Era Diakses dari https://sman1dk.sch.id/ pada 28 Mei 2022.
Tamam, B. Pembelajaran dan Keterampilan Abad 21 : Tantangan Pendidik Masa Depan. Essai SMP Negeri 1 Ciruas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fadia Puja Ainun, Heni Setya Mawarni, Lulu Sakinah, Nabila Ayu Lestari, Tebi Hariyadi Purna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.