Penggunaan Media Berbasis Multimedia Linier Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Seram Bagian Timur
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2865Abstract
Abstrak
Penggunaan media pembelajaran yang tepat oleh guru sangat mempengaruhi hasil belajar siswa. Penelitian ini bertujuan meningkatkan hasil belajar siswa dengan penggunaan Media Berbasis Multimedia Linier dalam Pembelajaran PKn siswa di kelas XI SMA Negeri 5 Seram Bagian Timur. Metode yang digunakan adalah Kuantitatif Eksperimen dengan pengelompokkan sample menjadi 2 kelompok yaitu kelas eksperimen dan kelas Kontrol. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa. Kelas Eksperimen yaitu pembelajaran menggunakan Media Berbasis Multimedia Linier memperoleh hasil belajar lebih tinggi dibandingkan Kelas Kontrol yaitu pembelajaran menggunakan buku paket. Hasil penelitian diharapkan dapat menjadi bahan pertimbangan dan acuan bagi guru dalam mendesain media pembelajaran yang lebih interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata Kunci : Media Pembelajaran, Multimedia Linier, Hasil Belajar Siswa.
Â
Abstract
The use of appropriate learning media by teachers greatly affects student learning outcomes. This study aims to improve student learning outcomes by using Linear Multimedia-Based Media in Civics Learning for students in class XI of SMA Negeri 5 Seram Timur. The method used is a quantitative experiment by grouping the sample into 2 groups, namely the experimental class and the control class. The results showed an increase in student learning outcomes. The Experiment Class, namely learning using Linear Multimedia-Based Media, obtained higher learning outcomes than the Control Class, namely learning using textbooks. The results of the research are expected to be a material for consideration and reference for teachers in designing more interactive learning media to improve student learning outcomes.
Keywords: Learning Media, Linear Multimedia, Student Learning Outcomes.
References
DAFTAR PUSTAKA
Ahmad Zaki, Diyan Yusri,. 2020. “Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran PKN SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu.†Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan 7(2):809–20. doi: 10.32505/ikhtibar.v7i2.618.
Hamisa, Wiilda. 2007. “Hakikat Pendidikan Kewarganegaraan.†Peranan Pembelajran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 9.
Ilham, Mahmud, and Vini Wela Septiana. 2019. “Penerapan Media Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Multimedia.†Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat 3(1):24–35.
Kirom, Askhabul. 2017. “Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural.†Al Murabbi 3(1):69–80.
Miftah, M. 2013. “Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa.†Jurnal Kwangsan 1(2):95. doi: 10.31800/jtpk.v1n2.p95--105.
Pariyatin, Yeni. 2016. “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Pendidikan Pancasila Berbasis Multimedia (Studi Kasus Mahasiswa Semester I STT-Garut).†Jurnal Algoritma 12(2):470–76. doi: 10.33364/algoritma/v.12-2.470.
Savira, Fitria, and Yudi Suharsono. 2013. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma.†Journal of Chemical Information and Modeling 1(1):1689–99.
Suryandaru, Nugroho Adi. 2020. “Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran Yang Efektif.†Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda) 3(2):88–91.
Wahyuningtyas, Rizki, and Bambang Suteng Sulasmono. 2020. “Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar.†Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 2(1):23–27. doi: 10.31004/edukatif.v2i1.77.
Yaumi, Muhammad. 2017. “RAGAM MEDIA PEMBELAJARAN: Dari Pemanfaatan Media Sederhana Ke Penggunaan Multi Media.†Journal of Chemical Information and Modeling 53(9):1689–99.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lulu Mar'atus Sholehah, A. Abas, J. Tuharea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.