Urgensi Nilai Pancasila Terhadap Pembentukan Karakter Pelajar Sebagai Upaya Pencegahan Degradasi Moral Di Era Globalisasi
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2940Abstract
Abstrak
Globalisasi merupakan suatu perkembangan yang pesat dan cepat di berbagai bidang, khususnya di bidang inovasi dan komunikasi. Globalisasi diartikan sebagai sisi mata uang yang berbeda. Ini menyiratkan bahwa globalisasi mempunyai sisi positif dan negatif. Sisi positif yang dibawanya pasti membuat segalanya lebih mudah. Dan sisi negatif yang sering terjadi adalah jatuhnya moralitas suatu negara. Untuk itu, kita memerlukan suatu benteng dalam menghalau dampak negatif dari globalisasi ini. Tujuan penelitian ini ialah untuk mengetahui pentingnya nilai-nilai Pancasila dalam pembentukan karakter pelajar sebagai upaya pencegahan degradasi moral  di era globalisasi. Penelitian ini menggunakan metodologi penelitian tinjauan pustaka, jurnal ilmiah, sumber artikel ilmiah, dan hasil penelitian dari makalah, internet, dan sumber lain yang relevan.
Kata Kunci: Degradasi Moral, Globalisasi, Pendidikan Karakter, Nilai Pancasila
Â
Abstract
Globalization is a rapid and rapid development in various fields, especially in the fields of innovation and communication. Globalization is defined as a different side of the coin. This implies that globalization has both positive and negative impacts. The positive impact it brings definitely makes things easier. And the negative impact that often occurs is the moral collapse of a country. For this reason, we need a stronghold to ward off the negative impacts of globalization. The purpose of this study was to determine the importance of Pancasila values in the formation of student character in the era of globalization, as a step to prevent students' moral degradation. This study uses a literature review research methodology, scientific journals, sources of scientific articles, and research results from papers, the internet, and other relevant sources.
Keywords : Moral Degradation, Globalization, Character Education, PancasilaReferences
Harefa, A. (2012). Pancasila sebagai Ideologi Dinamis. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Humaniora, Sains, dan Pembelajarannya, 6(2), 879-891.
Ii, B. A. B. (2016). Pengaruh Bahasa Kesantunan Guru Terhadap Siswa di Kelurahan Sapolohe Kabupaten Bulukumba. Health Sciences, 4(1), pp. 1–23.
Ismail, S. (2020). Penanaman Nilai Inti Pendidikan Karakter Berlandaskan Pancasila Pada Peserta Didik Di Sekolah. Jurnal Penelitian Agama, 21(1), 157-172.
Jaelani, W. R., & Dewi, A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Menghadapi Degradasi Moral di Lingkungan Sekolah. In Jurnal Kajian Ilmu Ilmu Humaniora (Vol. 1, Issue 10). https://journal.actual-insight.com/index.php/rhizome
Kewarganegaraan Di Era Globalisasi Dalam Mencegah Degradasi Moral. Ensiklopedia of Journal, 3. http://jurnal.ensiklopediaku.org
Meilani, E., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter Pancasila dalam Lingkungan Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9247-9258.
Nurrul Fitri,S.F., & Dewi, D.A. (2021). Pentingnya Pendidikan
Oktaviani Hidayat, D., Eltariant, I., Kevin Priyatna, R., & Agustina Fernanda, S. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Mencegah Degradasi Moral Terhadap Isu Sara Dan Hoax. Jurnal Rontal Keilmuan PKn, 5(1)
Prihatmojo, A. & Badawi. (2020). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Mencegah Degradasi Moral di Era 4.0. Dwija Cendekia : Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 142-152 https://jurnal.uns.ac.id/jdc
Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82-89.
Sianturi, Y. R. U. & Dewi, D. A. (2021). Penerapan Nilai Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari Hari Dan Sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), pp. 222–231. doi: 10.31316/jk.v5i1.1452
Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendidikan karakter?. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Santika Santika, Ineu Nurjanah, Putri Nurhasanah, Restu Syahas Wibusana, Rana Gustian Nugraha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.