Pengaruh Model Pembelajaran Explicit Instruction dalam Upaya Memaksimalkan Prestasi Belajar Matematika Materi Pecahan Senilai pada Siswa Kelas IV SDN Telaga Biru 7 Banjarmasin
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i2.3290Abstract
Abstrak
Pembelajaran Matematika adalah ilmu yang mempelajari tentang besaran, struktur, bangun ruang, dan perubahan-perubahan yang ada pada suatu bilangan. Tujuan Penelitian ini adalah untuk memaksimalkan prestasi belajar matematika pada materi pecahan senilai. Jenis penelitian yang akan digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian tersebut akan terlihat pada tindakan yang diambil guru untuk mengatasi permasalahan yang terjadi di kelas dalam proses belajar mengajar. Hasil penelitian menunjukan adanya peningkatan prestasi belajar matematika di setiap siklus-nya.
Kata Kunci: Explicit Instruction, Prestasi Belajar, Matematika
Abstract
Mathematics learning is a science that studies the magnitude, structure, building space, and changes that exist in a number. The purpose of this study is to maximize the achievement of learning mathematics on fractional material worth. The type of research to be used is classroom action research (PTK). The research will be seen in the actions taken by teachers to overcome problems that occur in the classroom in the teaching and learning process. The results showed an increase in mathematics learning achievement in each cycle.
Keywords: Explicit Instruction, Learning Achievement, Mathematics
References
DAFTAR PUSTAKA
Akhmad Sudrajat, (2008). Metode Dan Tehnik Pembelajaran, www.wijayalabs. wordpress.com.
Aqib Zainal. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya
Arikunto Suharsimi, (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Cetakan Ketujuh, Penerbit. Rineka Cipta
Basrowi dan Suwandi, (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta
Faturrahman, (2012). Modul Ajar Pengembangan dan Evaluasi Program BK. Pendidikan Profesi Guru Bimbingan Dan Konseling/Konselor (PPGBK). Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Yogyakarta: Yogyakarta.
Islamuddin, (2012). Psikologi Pendidikan. Penerbit: Pustaka Pelajar
Kulsum, (2011). Tenaga Kerja dan Perlindungan.diunduh dari:www.gogle.com. diakseskan tanggal 26 Juli 2011
Muchith, M. Saekhan. (2009). Pembelajaran Kontekstual. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Muhaimin dan Sutiah. (2008). Kurikulum Mandiri Berbasis Mandiri. Penerbit: Rajawali Pers
Mulyajho, (2012). http://mulyajho. Blogspot. com/2012/08/materi-tentang-pendekatan-kualitatif.html?m=1, diakses 03 Februari 2014, 12:00 pm
Nana Sudjana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rosda Karya
Rusman, (2011). Model-model Pembelajaran, Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada
Salahudin, (2011). Filsafat Pendidikan. Jakarta: Pustaka Setia
Suriansyah, (2008). Strategi Pembelajaran. Banjarmasin: Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan
Suyatno, (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Penerbit: Masmedia Buana Pustaka
Syaiful Bahri Djamarah, (2008). Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 dan Peraturan Pemerintah RI nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru dan Dosen
Usman dan Setiawati, (2001). Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Jakarta: Remaja Rosda Karya
Wahyu, (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Banjarmasin: FKIP Universitas Lambung Mangkurat
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dewi Rahmawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.