Studi Literatur: Bagaimana Orang Tua Mendeteksi Dini Perkembangan Kognitif Anak Usia 3- 4 Tahun ?
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i3.3763Abstract
Abstrak
Perkembangan kognitif merupakan salah satu perkembangan dari enam aspek perkembangan yang perlu diberi stimulus dan treatment yang sesuai dengan tahapannya. Banyak orang tua yang tidak mengetahui bagaimana orang tua tahu bahwa anaknya sudah berkembang sesuai dengan tahapannya atau tidak, karena ditakutkan dengan abainya rasa ingin tahu orang tua terkait perkembangan kognitif anak usia 3-4 tahun menjadi masalah yang lebih serius salah satunya keterlambatan perkembangan kognitif pada anak. Untuk mengetahui bagaimana tahapan perkembangan kognitif anak usia 3-4 tahun, dengan mendeteksi dini perkembangan anak. Mendeteksi dini perkembangan anak usia 3-4 tahun dengan mengacu pada Permendikbud No 137 Tahun 2014 Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. Penelitian ini menggunakan metode studi literatur, metode studi literatur merupakan semua data yang dikumpulkan berasal dari jurnal, buku ataupun sumber lainnya. Dalam penelitian ini, peneliti mencari kajian-kajian yang relevan dengan penelitian yang dilakukan, mengkaji penelitian yang sudah ada. Dan kesimpulan dari penelitian ini dalam mendeteksi dini perkembangan kognitif anak usia 3-4 dapat mengacu pada STPPA.
Kata Kunci: Orang Tua, Deteksi Dini Perkembangan Kognitif Anak Usia 3-4 Tahun, Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STPPA)
Â
Abstract
Cognitive development is one of the developments of the six aspects of development that need to be given a stimulus and treatment in accordance with the stages. Many parents do not know how parents know that their children have developed according to their stages or not, because they are afraid that the ignorance of parents' curiosity regarding the cognitive development of children aged 3-4 years will become a more serious problem, one of which is delays in cognitive development in children. . To find out how the stages of cognitive development of children aged 3-4 years, by detecting early child development. Early detection of the development of children aged 3-4 years by referring to Permendikbud No 137 of 2014 Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. This research uses the literature study method, the literature study method is all data collected from journals, books or other sources. In this study, researchers look for studies that are relevant to the research being conducted, reviewing existing research. And the conclusion of this study in detecting early cognitive development of children aged 3-4 can refer to STPPA.
Keywords: Parents, Early Detection of Cognitive Development of 3-4 Years Old Children, Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STPPA)
References
DAFTAR PUSTAKA
Arinalhaq, R., & Suryana, D. (2021). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini pada Masa Pandemi COVID-19. Academia Accelerating The World's Research.
Chamidah, A. N. (2009). Deteksi dini gangguan pertumbuhan dan perkembangan anak. Jurnal pendidikan khusus, 5(2), 83-93.
Dariyo, A. (2007). Psikologi Perkembangan Anak Tiga Tahun Pertama. Refika Aditama : Bandung
Fauziah, I. (2021). Desain Pembelajaran Pendidikan Dasar Berbasis Perkembangan Intelektual. PREMIERE: Journal of Islamic Elementary Education, 3(1), 1-18.
Hariyanto, H. (2014). THE WINDOW OF OPPORTUNITY: Memahami Aspek Penting Masa Perkembangan Anak Usia Dini. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan, 8(2), 335-348.
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
Patiung, D., Ismawati, I., Herawati, H., & Ramadani, S. (2019). PENCAPAIAN PADA ASPEK PERKEMBANGAN ANAK USIA 3-4 TAHUN BERDASARKAN STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 25-38.
Permendikbud No. 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini
Undang-Undang Republik Indonesia No. 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak
Utami, L. O., Utami, I. S., & Sarumpaet, N. (2018). Penerapan metode problem solving dalam mengembangkan kemampuan kognitif anak usia dini melalui kegiatan bermain. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(2), 175-180.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Laily Rahma Octaviani, Edi Hendri Mulyana, Sumardi Sumardi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.