Analisis Penggunaan Konten Youtube Sebagai Media Pembelajaran Sejarah pada Siswa Kelas XI IPS SMAS Mujahidin Pontianak
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i4.4256Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan konten youtube sebagai media pembelajaran sejarah pada siswa kelas XI IPS SMAS Mujahidin Pontianak. Jenis penelitian dalam penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Dalam penelitian ini yang menjadi sumber data adalah guru, siswa dan perangkat pembelajaran. Teknik pengumpulan data menggunakan Teknik observasi, wawancara dan studi dokumen. Sedangkan analisis data menggunakan beberapa tahapan yaitu Data Collection, Data Reduction, dan Verification. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Strategi yang digunakan guru dalam membuat konten youtube sebagai media pembelajaran sejarah pada siswa kelas XI IPS SMAS Mujahidin Pontianak yaitu dengan guru melakukan tahap perencanaan pembelajaran dengan materi pembahasan mencakup KD 3.3 dan 3.4 dengan tema reformasi gereja, metode digunakan yaitu metode diskusi dan sumber pembelajaran memanfaatkan buku paket sejarah kelas XI IPS serta sumber lainnya, tahapan persiapan ditandai dengan persiapan pembelajaran yang dilakukan oleh guru dan siswa pada saat menggunakan media konten youtube didalam kelas, langkah-langkah pelaksanaan dengan menggunakan video konten youtube.(2) Pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan konten youtube sebagai media pembelajaran sejarah pada siswa kelas XI IPS SMAS Mujahidin Pontianak berjalan kurang optimal, terdapat langkah pembelajaran tidak terlaksana sesuai dengan hasil telaah RPP yaitu tidak terdapatnya KI, KD, Indikator, sintak pembelajaran, evaluasi secara keseluruhan, penggunaan metode didalam kelas serta guru menutup pembelajaran dengan tidak berdoa. (3) Kendala dalam penggunaan konten youtube sebagai media pembelajaran sejarah pada siswa kelas XI IPS SMAS Mujahidin Pontianak yaitu pada sarana alat-alat penunjang penggunaan media yang masih kurang dan kendala teknis (jaringan internet).
Kata Kunci: Konten youtube, Media Pembelajaran, Pembelajaran Sejarah
Abstract
This study aims to determine the use of youtube content as a medium for learning history in class XI social studies students of SMAS Mujahideen Pontianak. This type of research uses descriptive qualitative research. In this study, the sources of data are teachers, students and learning tools. Data collection techniques use observation techniques, interviews and document studies. Meanwhile, data analysis uses several stages, namely Data Collection, Data Reduction, and Verification. The results showed that (1) The strategy used by teachers in creating youtube content as a medium for learning history in class XI social studies students of SMAS Mujahideen Pontianak is with teachers conducting the learning planning stage with discussion materials including KD 3.3 and 3.4 with the theme of church reform, the method used is the discussion method and learning resources utilizing the history package book class XI social studies and other resources, The preparation stage is marked by learning preparation carried out by teachers and students when using youtube content media in the classroom, implementation steps using YouTube content videos. . (2) The implementation of learning using youtube content as a medium for learning history in class XI social studies students of SMAS Mujahideen Pontianak runs less optimally, there are learning steps that are not carried out in accordance with the results of the RPP study, namely the absence of KI, KD, indicators, learning syntax, overall evaluation, use of methods in the classroom and teachers closing learning by not praying. (3) Obstacles in the use of youtube content as a medium for learning history in class XI social studies students of SMAS Mujahideen Pontianak are in the facilities to support the use of media that are still lacking and technical obstacles (internet network).
Keywords: Youtube content, Learning Media, History Learning
References
DAFTAR PUSTAKA
Agung, Leo. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak
Aman. (2011). Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak
Anitah, Sri. (2012). Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada
Astuti, W., & Titin, Sutarti. (2021). Dampak Media Youtube Dalam Proses Pembelajaran dan Pengembangan Kreativitas Bagi Kaum Milenial. Jurnal Widya Aksara 26(1) (diakses 15 Februari 2022)
Basri, M., & Lestari Nur Indah. (2019). Strategi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu
Batubara, Husein Hamzah. (2021). Media Pembelajaran Digital. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Ekayani, N. L. P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Diperoleh dari https://www.researchgate.net/publication/315105651 (diakses 21 Februari 2022)
Hamdan, Husein Batubara. (2021). Media Pembelajaran Digital. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Kochhar, S.K. (2008). Pembelajaran Sejarah. Jakarta: Grasindo
Kustandi, Cecep. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Rasman. (2021). Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Masa PandemiCovid-19. Jurnal Informasi Pendidikan Berbantuan Teknologi. 2797-0140 (diakses 15 September 2022)
Rusydiyah., & Evi Fatimatur. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif. Jakarta: PT. Rajagraindo Persada
Sanjaya, Wina. (2011). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: PT. Fajar Interpratama.
Sudjana, Nana. (2020). Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di sekolah. Bandung: Sinar Baru
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Novia Adidatil Jamilia, Haris Firmansyah, Edwin Mirzachaerulsyah, Andang Firmansyah, Astrini Eka Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.