Pancasila Sebagai Asal Mula Ideologi Bangsa dan Negara Indonesia Terhadap Nilai-Nilai Kebangsaan
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v7i2.5838Abstract
Abstract
The important role of Pancasila as an ideological root for the nation and state of Indonesia in maintaining strong national values. The purpose of this study is to analyze the role of Pancasila in shaping Indonesian national identity, identify the national values recognized by Pancasila, and describe the research methods used to collect and analyze data. This study uses historical analysis approaches and literature studies to investigate the development of the concept of Pancasila as Indonesia's main ideology. Analyzing historical texts, important speeches, and works by national figures, this research reveals the evolution and meaning of national values inherent in Pancasila. The results of the study show that Pancasila has served as the ideological foundation that underlies Indonesian national identity. Values such as unity, mutual cooperation, democracy, and belief in one and only God have proven to be the main pillars in shaping the character of the nation and state. Also revealed that Pancasila continues to be relevant in facing the challenges of modern times, which confirms Indonesia's commitment to diversity and inclusivity. The conclusion is that Pancasila has a central role in shaping and maintaining Indonesian national values. So that Pancasila remains a strong foundation to guide the direction of the development of the Indonesian nation and state towards the future.
Keywords: Pancasila, Ideology, National Values, Identity Indonesia.
Abstrak
Peran penting Pancasila sebagai akar ideologi bagi bangsa dan negara Indonesia dalam mempertahankan nilai-nilai kebangsaan yang kuat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis peran Pancasila dalam membentuk identitas kebangsaan Indonesia, mengidentifikasi nilai-nilai kebangsaan yang diakui oleh Pancasila, serta menguraikan metode penelitian yang digunakan untuk mengumpulkan dan menganalisis data. Penelitian ini menggunakan pendekatan analisis historis dan studi literatur untuk menyelidiki perkembangan konsep Pancasila sebagai ideologi utama Indonesia. Menganalisis terhadap teks-teks sejarah, pidato-pidato penting, dan karya-karya tokoh-tokoh nasional, penelitian ini mengungkap evolusi dan pemaknaan nilai-nilai kebangsaan yang melekat dalam Pancasila. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pancasila telah berperan sebagai fondasi ideologis yang mendasari identitas kebangsaan Indonesia. Nilai-nilai seperti persatuan, gotong royong, demokrasi, dan ketuhanan yang maha esa terbukti menjadi pilar utama dalam membentuk karakter bangsa dan negara. Juga mengungkapkan bahwa Pancasila terus relevan dalam menghadapi tantangan zaman modern, yang menegaskan komitmen Indonesia terhadap keberagaman dan inklusivitas. Kesimpulanya bahwa Pancasila memiliki peran sentral dalam membentuk dan mempertahankan nilai-nilai kebangsaan Indonesia. Sehingga Pancasila tetap menjadi pijakan yang kuat untuk memandu arah perkembangan bangsa dan negara Indonesia menuju masa depan.
Kata kunci: Pancasila, Ideologi, Nilai-Nilai Kebangsaan, Identitas Indonesia
References
DAFTAR PUSTAKA
Amir, T. (2019). The Role of Pancasila in Shaping the Indonesian Nation's Identity. Journal of Southeast Asian Studies, 20(2), 123-140.
Aswar, A. (2018). Peran Guru Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Karakter Tanggung Jawab Siswa SMP Negeri 1 Sarjo. EDU CIVIC, 6(02), 12–24.
Darusman, Y. M. (2018). Pancasila As The Fundamental Norm In The Unity State Of The Republic Of Indonesia (The Theortically Study Legal Hierarchy by Hans Nawiasky). Internatonal Conference on Social Humanities, Economics, and Law, 1–14. Universitas Andalas.
Handayani, I. G. A. M., & Muliawan, I. W. (2022). Pancasila Values and National Identity: A Study on Multiculturalism in Indonesia. Society and Development, 2(1), 59-73.
Hardoko, A. (2019). Pendidikan Moral Dalam Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Malang: Elang Mas.
Luthan, A. M. (2018). Pancasila sebagai ideologi terbuka: Suatu alternatif pemikiran kebangsaan. Jurnal Dinamika Hukum, 18(3), 372-386.
M. Alwi Kaderi (2015). Pendidikan Pancasila Perguruan Tinggi, 71-117
M. Nurul Huda (2019), Pancasila Sebagai Ideologi Bangsa Indonesia: Sejarah, Perkembangan, dan Tantangan . Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, Vol. 4, No. 2, 2019.
Marhamah Ika Putri (2021), Artikel "Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar dan Ideologi Negara Indonesia", Tersedia dalam https://tirto.id/gjhs
Muhaimin (2019), [Pancasila Sebagai Ideologi Bangsa dan Negara Indonesia: Tantangan dan Solusi]. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol. 3, No. 2, 2018.
Muhammad Fauzan (2018), [Pancasila Sebagai Ideologi Bangsa Indonesia: Tinjauan Historis dan Aktualisasi Nilai-Nilai Kebangsaan]. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol. 3, No. 1, 2018.
Muhammad Iqbal (219), Pancasila Sebagai Ideologi Bangsa: Sebuah Refleksi Historis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol. 4, No. 1, 2019.
Nurdin, A. R., & Iqbal, M. (2018). Pancasila's Challenge to Revitalize Nationalism in Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 22(2), 101-114.
Nurdin, H. (2016). Pancasila Sebagai Ideologi Bangsa: Kajian Hermeneutik Nilai-Nilai Kebangsaan dalam Pancasila. Jurnal Filsafat, 26(1), 51-69.
Nurgiansah, T. H. (2019). Pemutakhiran Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan di Era Revolusi Industri 4.0. In A. Wahyudi, R. Nababan, & F. Rachman (Ed.), Prosiding Seminar Nasional: Reaktualisasi Konsep Kewarganegaraan Indonesia; Digital Library, 15 Oktober 2019 (hal. 95–102). Diambil dari http://digilib.unimed.ac.id/37502/
Nurgiansah, T. H., & Rachman, F. (2022). Nasionalisme Warga Muda Era Globalisasi: Pendidikan Kewarganegaraan di Perbatasan. Jurnal Kewarganegaraan, 19(1), 66–75. https://doi.org/10.24114/jk.v19i1.33214
Nurgiansah, T. H., Hendri, H., & Khoerudin, C. M. (2021). Role Playing dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 18(1), 56. https://doi.org/10.24114/jk.v18i1.22597
Prastyo, D. D., & Kristiawan, M. (2021). The Role of Pancasila in Enhancing National Resilience: A Study on Indonesian Youth. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 12(1), 16-28.
Putra, A. A. G. (2020). Relevance of Pancasila as the State Ideology in Contemporary Indonesia. Veritas et Justitia, 10(2), 274-290.
Rachman, F. (2017). Pancasila and Political Islam in Indonesia: Challenges in Practicing Religious Freedom and Tolerance. Journal of Indonesian Islam, 11(2), 337-358.
Rachman, F., Nurgiansyah, T. H., & Kabatiah, M. (2021). Profilisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2970–2984. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1052
Rahardjo, S. (2019). Pancasila and National Identity in Indonesia: A Historical and Philosophical Approach. International Journal of Humanities and Social Science, 9(8), 99-105.
Rahmat Hidayat (2020), Pancasila Sebagai Ideologi Bangsa Indonesia Dalam Perspektif Nilai-Nilai Kebangsaan . Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol. 5, No. 2, 2020.
Ramage, D. E. (2019). Pancasila and Ethno-religious Diversity in Indonesia. Asian Ethnicity, 20(3), 365-379.
Sakinah, R. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Para Generasi Muda Dalam Menghadapi Era Revolusi Industrial 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 152–167. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1432
Suyatno, P. (2017). Pancasila sebagai dasar negara: Pemikiran dan perdebatan. Kencana.
Wardana, I. K. A. (2020). Pancasila as the Source of Values in Building Character Education in Indonesia. Journal of Social Studies Education Research, 11(3), 272-288.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Syamsul Arifin, Agus H. Sulistiyono Reksoprodjo, Fauzia Gustarina Cempaka Timur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.