Peran Kepala Tatausaha Sebagai Administrator Dalam Meningkatkan Kualitas Pengelolaan Layanan Administrasi di Madrasah Tsanawiyah Sunan Kalijaga Tiris
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v8i1.6032Abstract
Abstrak
Peranan kepala tata usaha sebagai administrator dalam meningkatkan efektivitas pelayanan administrasi di lembaga Madrasah Tsanawiyah Sunan Kalijaga memiliki peranan yang sangat penting. Tujuan dari pengamatan ini ialah untuk memperoleh pemahaman yang cukup luas mengenai peranan kepala tata usaha sebagai administrator dan pentingnya peran tersebut dalam meningkatkan efektivitas layanan administrasi di lembaga Madrasah Tsanawiyah. Pengamatan ini menggunakan pendekatan kualitatif dan metode studi pustaka untuk memperoleh data yang diperlukan. Berdasarkan hasil pengamatan ini, kita dapat mengetahui bahwa kepala tata usaha memiliki tanggung jawab utama dalam mengatur dan mengawasi berbagai aspek administrasi di lembaga. Dengan kepemimpinan yang kuat, perencanaan yang baik, pengawasan yang cermat, pelatihan yang tepat, dan penerapan teknologi yang tepat, kepala tata usaha dapat meningkatkan kinerja dan efektivitas layanan administrasi. Pengamatan ini diharapkan bisa menjadi arahan bagi kepala tata usaha dan pihak yang bersangkutan dalam mengoptimalkan administrasi dilembaga pendidikan dan meningkatkan mutu pelayanan administrasi dilembaga Madrasah Tsanawiyah Sunan Kalijaga.
Kata Kunci: Kepala Tata Usaha, Administrator, Pengelolaan, Layanan Administrasi
Abstract
The role of the head of administration as an administrator in improving the effectiveness of administrative services at the Madrasah Tsanawiyah Sunan Kalijaga institution has a very important role. The purpose of this observation is to gain a fairly broad understanding of the role of the head of administration as an administrator and the importance of this role in increasing the effectiveness of administrative services at Madrasah Tsanawiyah institutions. This observation uses a qualitative approach and literature study methods to obtain the necessary data. Based on the results of these observations, it can be concluded that the head of administration has the main responsibility for organizing and supervising various aspects of administration in the institution. With strong leadership, good planning, careful supervision, appropriate training, and the application of appropriate technology, the head of administration can improve the performance and effectiveness of administrative services. It is hoped that this observation can provide direction for the head of administration and the parties concerned in optimizing administration at educational institutions and improving the quality of administrative services at the Madrasah Tsanawiyah Sunan Kalijaga institution.
Keywords: Head of Administration, Administrator, Management, Administrative Services
References
DAFTAR PUSTAKA
Annisa, N., Khadijah, I., & Razi, M. F. (2022). Pengelolaan Manajemen Administrasi Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas dan Kemajuan Pendidikan. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(1), 102–118.
Attamimi, A. U., Ni`mah, M., & Rachman, P. (2023). Manajemen Tenaga Pendidik dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Diniyah Mu`allimin Pesantren Zainul Hasanain Genggong. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4093–4096.
Hermansyah, & Dewi, D. E. C. (2024). Peran Tata Usaha dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda Penarik. Social Science Research, 4, 8331–8338.
Iqbal, M. A. (2024). Efektivitas Pelayanan Administrasi Tata Usaha Pimpinan Dan Kepegawaian. Mentari Publika, 04(01), 37–42.
Julaiha, Siti Jumroh, & Adiyono. (2023). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Al-Ihsan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Journal on Education, 05(02), 3108–3113.
Kristiawan, M., & Asvio, N. (2020). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Negeri dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Kelola Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 86–95.
Najwa, L., Suhardi, M., & Angraini, M. (2022). Peran Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Pendidikan. Journal Inovasi Riset Akademik, 2(4), 319–324.
Nurdiana, A., Wahab, A. A., & Izzah, I. (2023). Fungsi Komite Madrasah dalam Mengatur Sarana dan Prasarana di Madrasah Tsanawiyah Khoir Menyono Kuripan Probolinggo. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4093–4096.
Nurussalami. (2020). Kompetensi Kepala Tata Usaha dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi Pendidikan. Jurnal Intelektualita: Kajian Pendidikan, Manajemen, Supervisi Kepemimpinan, Psikologi Dan Konseling, 9(2), 113. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/9942
Pandi, A. (2022). Peran Tenaga Administrasi dalam Meningkatkan Mutu Layanan Administrasi. MUDIR : Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 129. http://ejournal.insud.ac.id/index.php/mpi/index
Rachman, A., Andriyani, E., Pattiasina, P. J., Shobri, M., & Izzah, I. (2022). Pengaruh Sarana Prasarana Sekolah Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Agama Sosisal Dan Budaya, 5(4), 2599–2473.
Sari, D. P. (2020). Peran Kepala Tata Usaha dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi di SMK PGRI Kandanghaur Kabupaten Indramayu. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.
Syafi`i, I. (2022). Pengawasan Tata Usaha dalam Meningkatkan Pelayanan Administrasi di MTs Negeri 5 Tabalong Kalimantan Selatan. MANAGIERE: Journal of Islamic Educational …, 1(2), 161–170. https://doi.org/10.35719/managiere.v1i2.1680
Tahrim, T., Alauddin, Taqwa, Patawari, F., & Ayu, N. (2024). Peran Kepala Tata Usaha Dalam Pengelolaan Arsip Sekolah Di SMA Muhammadiyah Palopo. International Journal of Cross, 2(1), 22–28.
Tarigan, R. S., & Dwiatma, G. (2022). Kebermanfaatan Teknologi Sistem Informasi pada Dunia Pendidikan di Indonesia. July 2021. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24739.53283
Zulaikah, E. (2023). Manajemen Ketatausahaan Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi Pendidikan di MAN 3 Madiun. http://etheses.iainponorogo.ac.id/23714/%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/23714/1/206190024_EVA ZULAIKAH_MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rofiatul Hasanah, Muhammad Hifdil Islam, Poppy Rachman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.