Manajemen Peserta Didik Dalam Meningkatkan Komunikasi Belajar Siswa di SDN Alassumur Lor I
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v8i1.6061Abstract
Abstract
Schools need student management to achieve the desired goals. Student management Students have an important role in providing services and guidance to students from the start of school to the end of school. In this article, researchers conducted research related to student management in improving student learning communication at Alasumur Lor I Elementary School. This research used a qualitative approach. The data sources used in this research are interviews, observations and documentary data sources. The results of this research show that student management at SDN Alasumur Lor I has provided good service and provided good student training, both in the classroom and outside the classroom. There are qualified teachers to teach in class, supported by adequate infrastructure and student enthusiasm for learning in class so that good communication and collaboration between teachers and students is created.
Keywords: Student Management, Learning Communication
Abstrak
Sekolah membutuhkan manajemen peserta didik untuk mencapai tujuan yang diinginkan. Manajemen peserta didik Siswa mempunyai peranan penting dalam memberikan pelayanan dan bimbingan kepada siswa sejak awal sekolah hingga akhir sekolah. Dalam artikel ini peneliti melakukan penilitian terkait manajemen peserta didik dalam meningkatkan komunikasi belajar siswa di SDN alassumur Lor I. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara, observasi dan sumber data dokumenter. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa manajemen peserta didik di SDN Alassumur Lor I sudah memberikan pelayanan dengan baik dan memberikan pembinaan peserta didik dengan baik, baik didalam kelas maupun diluar kelas. Terdapat guru yang berkualitas untuk mengajar di kelas, didukung dengan sarana prasarana yang memadai dan semangat siswa dalam belajar di kelas sehingga tercipta komunikasi dan kolaborasi yang baik antara guru dan siswa.
Kata Kunci: Manajemen Peserta Didik, Komunikasi Belajar.
References
DAFTAR PUSTAKA
Anggraeni, R., & Effane, A. (2022). Peranan guru dalam manajemen peserta didik. 1(14), 234–239.
Annas, A. N. (2017). Manajemen Peserta Didik Berbasis Kecerdasan. 5(April), 132–142.
Arifin, Z. (2022). Manajemen Peserta Didik sebagai Upaya Pencapaian Tujuan Pendidikan. 8(1), 71–89.
Ar-raniry, U. I. N., Tarbiyah, F., & Aceh, B. (2019). Manajemen peserta didik dalam meningkatkan komunikasi belajar siswa di smalb bukesra banda aceh.
Chuduriah Sahabuddin. (2015). Hubungan Komunikasi Belajar Mengajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri I Kabupaten Majene. 10(1), 17–30.
Dian Diana. (2023). Manajemen peserta didik dalam meningkatkan komunikasi belajar siswa di sma negeri 1 koto kampar hulu.
Diantoro, F. (2018). Manajemen peserta didik dalam pembinaan perilaku keberagamaan. 16(2), 409–426.
Fathurrochman, I. (2022). Implementasi Manajemen Peserta Didik Dalam. 7(2), 129–136.
Firdaus, M. A., F, S. R. A., & Erihadiana, M. (1991). Manajemen Peserta Didik Pendidikan Islam. 41–54. https://doi.org/10.30868/im.v5i01.1991
Hakim, M. N., Iskandar, M. N., Pesantren, I., Abdul, K. H., & Mojokerto, C. (2023). Pengembangan Bakat Dan Minat Dengan Manajemen Peserta Didik. 2(1), 26–37.
Hikmah, D.W. & Ni’mah, M. (2022). Pengaruh kreativitas guru kelas terhadap pembelajaran tematik berbasis daring. 03(01), 17–27.
Indana, P., Mamluatun, Z., & Fitri, N. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi IT dalam Mengatasi Keterbatasan Pendidikan di Era 5 . 0 pada Sekolah Dasar. 5(March), 1–15. https://doi.org/10.38073/jpi.v9i1.204
Latifah, Mamluatun Ni’mah, I. H. K. (2023). Analisis Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini. 9(2), 109–117.
M. Arif Khoiruddin. (2012). Peran Komunikasi, Oleh: M. Arif Khoiruddin. 23, 118–131.
Masdul, M. R. (2018). Komunikasi Pembelajaran Learning Communication. 13(1), 1–9.
Mia, Ni’mah, M & Eka Susanti, S. (2023). Kultur Pesantren Dalam Membentuk Sumber daya Manusia Yang Berkarakter 9 Budi Utama Santri. 15(01), 71–79.
Mohamad Ahyar Ma’arif. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam.
Mohammad Ahyar Ma’araif. (2016). Manajemen mutu pendidikan. 39–62.
Septiani, S., & Ayuni, R. (2023). Manajemen peserta didik.
Suminar, W. (2018). Manajemen Peserta Didik Untuk Meningkatkan Prestasi Siswa. 389–406.
Sugiyono, 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta: Bandung
Ubaidillah, A., Mamluatun, A., & Rachman, P. (2022). Manajemen Tenaga Pendidik Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah Diniyah Mu’llimin Pesantren Zainul Hasanain Genggong. 4, 3265–3269.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Siti Ulfatun Hasanah, Mamluatun Ni’mah, Mohamad Ahyar Ma’arif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.