TEKNIK PEMODELAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS CERITA INSPIRATIF SISWA KELAS IX SMPN 1 KASIHAN

Authors

  • Riyanti Puji Nurweni SMP Negeri 1 Kasihan, Bantul

DOI:

https://doi.org/10.31316/skripta.v9i1.5099

Abstract

This study aims to improve the writing skills of grade IX A students of SMP Negeri 1 Kasihan semester 2 of the 2022/2023 academic year on the material of writing inspirational story texts through modeling techniques. This type of research is classroom action research with a research subject of 32 students. The research procedure is carried out with the stages of planning, action, observation and reflection. The implementation time starts from January to March 2023. The study consisted of two cycles and was carried out in four meetings. Data collection techniques are carried out by means of observation, questionnaire, and document analysis. Data analysis is carried out quantitatively and qualitatively. The results showed that modeling techniques given inspirational story model texts entitled "Tire Patcher" for Cycle I and "The Ultimate Savior" for Cycle II can improve students' skills in writing student inspirational story texts by Cycle I with an average achievement of 80.44. The completion of learning in Cycle I reached 78.12%. In Cycle II, modeling techniques improve the skills of writing inspirational story texts with an average achievement of 83.44. The completion of learning in Cycle II reached 96.88%.

References

Akhadiah, S., Arsjad, MG., Ridwan, S.H. 1991. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta : Erlangga.

Akhadiah, S., Arsjad, MG., Ridwan, S.H. 1993. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta : Erlangga.

Arikunto, Suharsimi, dkk.( 2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Endang Kartika Utami. 2020. Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Inspiratif Melalui Strategi Pemodelan. Diunduh dari https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id

Larasakti, Saritiya, dkk. 2019. Kemampuan Menulis Teks Biografi Siswa Kelas X SMAN 3 Bengkulu Tengah. Diunduh dari https://ejournal.unib.ac.id/korpus/article/download/8399/5873

Moeliono, Anton. 1993. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.

Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. (2002). Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nuryatin, Agus.2010. 7 Langkah Pembelajaran Menulis Cerpen. Rembang: Yayasan Adhigama

Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 2010. Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Siti Sri Jayati. 2022. Metode Observasi untuk Meningkatkan Kompetensi Menyusun Teks Eksposisi dan Puisi Bebas Para Siswa Kelas VIII SMP N 1 Kasihan. Diunduh dari https://journal.upy.ac.id/index.php/skripta/article/view/2570/1781

Sugiyono. 2018. Diunduh dari http://repository.stei.ac.id/3208/4/BAB%20III.pdf

Suwarsih Madya. (2011). Penelitian Tndakan Acton Research. Bandung: Alfabeta.

Tarmizi, 2013. Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Siswa dengan Teknik Pemodelan di Kelas VIII D SMP Negeri 19 Kota Bengkulu. Diunduh dari https://repository.unib.ac.id

Trianto, Agus. 2016. Draf Buku Peserta didik Bahasa Indonesia SMP/MTs Kelas IX. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Kementerian, Balitbang, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Published

2023-05-22

How to Cite

Nurweni, R. P. (2023). TEKNIK PEMODELAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS CERITA INSPIRATIF SISWA KELAS IX SMPN 1 KASIHAN. Jurnal Skripta, 9(1), 1–13. https://doi.org/10.31316/skripta.v9i1.5099