THE IMPLEMENTATION OF SPEECH ACTS IN OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH COURSE AT POLITEKNIK BAJA TEGAL

Authors

  • Ria Candra Dewi Politeknik Baja Tegal
  • Ismi Koesumaningrum Politeknik Baja Tegal

DOI:

https://doi.org/10.31316/skripta.v10i2.7493

Keywords:

Speech acts, Occupational safety and health, Pragmatics, Classroom interaction

Abstract

This study aims to analyze speech acts in the learning process of the Occupational Safety and Health course at Politeknik Baja Tegal. The study focuses on three types of speech acts: locutionary, illocutionary, and perlocutionary acts, which are used by lecturers and students in classroom interactions. Data were collected through direct observation, in-depth interviews, and video recordings during the learning process. The findings show that illocutionary acts are frequently used by lecturers to give warnings, advice, and motivation to students, which have an impact on raising their awareness of the importance of occupational safety. Perlocutionary acts also play a role in encouraging students to better adhere to safety procedures. This study offers recommendations to maximize the use of speech acts in occupational safety and health education.

 

References

Astika, A. (2023). Tindak Tutur Direktif Pada Komunikasi Masyarakat Dayak Kualan Kecamatan Simpang Hulu Serta Implementasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smpn 1 Simpang Hulu (Doctoral Dissertation, Ikip PGRI Pontianak).

Barnades, A. P. (2023). Analisis Kecelakaan Kerja, Pelaksanaan Program Kesehatan Dan Keselamatan Kerja (K3) Terhadap Penurunan Kerugian di PT. Sankyu Indonesia International (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Febriyanti, M. S. (2019). Tindak Tutur Direktif Advisoris Selebgram Dalam Iklan Produk Kecantikan Di Media Sosial Instagram (Doctoral Dissertation, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan)

Fadhila, P. Y. C. (2023). Tindak Tutur Ilokusi Dalam Novel Bumi Manusia. Aufklarung: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 1(8), 1-13

Fikram, M. N. (2023). Urgensi Berpikir Kritis Pada Generasi Milenial (Studi Penelitian Terhadap Kehidupan Beragama Di Kecamatan Pidie) (Doctoral Dissertation, Uin Ar-Raniry Banda Aceh).

Halimah, S. (2024). Ilokusi Dalam Komunikasi Siswa Dan Guru Pada Pembelajaran Bahasa Jawa Di Mit Darul Muttaqien Magetan (Doctoral Dissertation, Iain Ponorogo).

Hasanah, S. (2022). Tindak Tutur Komisif Penjual Dan Pembeli Di Pasar Tradisional Kali Rejo Kecamatan Negeri Katon Kabupaten Pesawaran Dan Implikasinya Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sma.

Janefthiwi, R. (2022). Tindak Tutur Ekspresif Dalam Web Drama The Sound Of Your Heart (Doctoral Dissertation, Universitas Nasional).

Luthfiyyahsyah, P. S., Syihabuddin, S., Supriadi, R., & Ramanda, R. (2024). Tindak Tutur Ekspresif Guru Dan Respons Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al-Basyariyah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 4(2), 756-769

Mustofa, F. I. (2021). Tindak Tutur Guru Dan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Pada Materi Teks Cerpen Kelas Ix Smp Al Falah Surabaya: Tinjauan Pragmatik. Kopen: Konferensi Pendidikan Nasional, 3(1), 199-210

Rahardi, R. K. (2020). Pragmatik: Konteks Dan Implikatur Dalam Interaksi Verbal. Jakarta: Erlangga.

Ratna Susanti, S. S., Sumarlam, M. S., Djatmika, M. A., & Rohmadi, M. Daya Pragmatik Tindak Tutur Dosen Kepada Mahasiswa Dalam Perkuliahan Praktik Pada Pendidikan Tinggi Vokasi

Sarbiah, A. (2023). Penerapan Pelaksanaan Keselamatan Dan Kesehatan Kerja (K3) Pada Karyawan. Health Information: Jurnal Penelitian, E1210-E1210

Rahmawati, D. (2023). Implementasi Tindak Tutur Ilokusi Dan Implikaturnya Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Researchgate. [Online] Available At: Https://Www.Researchgate.Net

Safira, Z., Et Al. (2023). Pentingnya Penerapan Keselamatan Dan Kesehatan Kerja (K3) Pada Mata Kuliah Produksi Busana Wanita. Jurnal Implementasi, 3(1), 26-32. [Online] Available At: Https://Jurnalilmiah.Org

Sumarlam, S., Pamungkas, S., & Susanti, R. (2023). Pemahaman Dan Kajian Pragmatic.

Wibowo, F. (2024). Analisis Keselamatan Dan Kesehatan Kerja Pada Bengkel Bubut Dan Las Tresno Motor Dengan Metode Hazard Identification Risk Assesment (Hira) Dan Job Safety Analysis (Jsa) (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Dalimunthe, N. A., Sari, N. P., Umayroh, R., & Usiono, U. (2023). Penerapan Kesantunan Komunikasi Dalam Interaksi Pembelajaran Kelas 5 Mis Ypi Batang Kuis. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 12219-12228.

Jazeri, M., Madayani, N. S., & Susanto, S. (2020). Kesantunan Berbahasa Dosen-Mahasiswa Dalam Interaksi Perkuliahan Di Iain Tulungagung. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 12(1), 147-166.

Wibowo, W. (2022). Konsep Tindak Tutur Komunikasi. Bumi Aksara.

Zahra, A., Pratiwi, W. D., & Nurhasanah, E. (2021). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

Ria Candra Dewi, & Koesumaningrum, I. (2024). THE IMPLEMENTATION OF SPEECH ACTS IN OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH COURSE AT POLITEKNIK BAJA TEGAL. Jurnal Skripta, 10(2), 176–186. https://doi.org/10.31316/skripta.v10i2.7493

Issue

Section

Articles

Categories