Hubungan Self-Confidence Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VIII SMP N 9 Pontianak

Authors

  • Nafa Salsabila Universitas Tanjungpura, Indonesia
  • Mohamad Rifat Universitas Tanjungpura, Indonesia
  • Hamdani Universitas Tanjungpura, Indonesia
  • Revi Lestari Pasaribu Universitas Tanjungpura, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i3.4630

Abstract

This study aims to determine whether there is a relationship between self-confidence and student mathematics learning outcomes. This kind of study can be called a quantitative descriptive conducted at SMPN 9 Pontianak. The population in this study was class VIII students, the research sample, namely class VIII D students, was 30 students. The data collected are the results of learning tests in the form of mathematical description problems and self-confidence questionnaires. Based on processed data assisted by Microsoft Excel and SPSS 16 by applying tests for correlation of product moments the results of the analysis data are descriptive. Based on the research findings, it can be said that learning outcomes in mathematics and student confidence are interrelated with a correlation of 0.877. That way it can be concluded that the level of self-confidence that students have correlates with the results of learning mathematics.

Keywords:  learning outcomes, mathematics learning, self-confidence

References

Adi, P. W., Martono, T., & Sudarno, S. (2021). Pemicu Kegagalan Pada Pembelajaran Di Sekolah Selama Pandemi Di Indonesia (Suatu Studi Pustaka). Research and Development Journal of Education, 7(2). https://doi.org/10.30998/rdje.v7i2.10568

Annisa Komarawati Waluya, & Temi Damayanti Djamhoer. (2022). Pengaruh Kepercayaan Diri terhadap Kematangan Karir Siswa SMK di Kota Cimahi. Bandung Conference Series: Psychology Science, 2(1). https://doi.org/10.29313/bcsps.v2i1.1120

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.579

Bandura Albert. (1994). Self-Efficacy. Academic Press.

Budiman, J. (2021). EVALUASI PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DARING DI INDONESIA SELAMA MASA PANDEMI COVID-19. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(1). https://doi.org/10.31932/ve.v12i1.1074

Eva Muzdalifa. (2022). Learning Loss Sebagai Dampak Pembelajaran Online Saat Kembali Tatap Muka Pasca Pandemi Covid 19. Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2, 187–192.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA PADA PEMBELAJARAN DARING SELAMA PANDEMIK COVID-19. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1). https://doi.org/10.23917/ppd.v7i1.10973

Hariyanti, D., Mun’im, A. H., & Hidayat, N. (2020). Identifikasi Hambatan Mahasiswa dalam Pelaksanaan Pembelajaran Biologi Secara Daring Selama Pandemi Covid-19 di Kabupaten Jember. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1). https://doi.org/10.35719/alveoli.v1i1.4

Hendriana, H., Rohaeti, E. E.,Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Peserta Didik (Vol. 7). Refika Aditama.

Huzaimah, P. Z., & Risma, A. (2021). Hambatan yang dialami siswa dalam pembelajaran daring matematika pada masa pandemi covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01).

Imas Mastoah, Z. M. (2020). Kendala Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Belajar Pada Masa Covid 19 Di Kota Serang. Pendidikan Anak Usia Dini, 5.

Juliana Veva Rahmawati. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa dengan Metode Pembelajaran Guided Note Taking Berbantuan Geogebra. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(1). https://doi.org/10.21009/jrpmj.v3i1.11437

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. PT. Refika Aditama.

Majid, A. (2014). Hubungan antara kepercayaan diri dan kecemasan komunikasi interpersonal dengan perilaku belajar siswa pada mata pelajaran fisika kelas X MAN 2 model makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1).

Panjaitan, M. O., Telaumbanua, E. A., & Ariani, F. (2020). Analisis Gaya Bahasa dalam Puisi “Danau Toba” Karya Sitor Situmorang. Asas: Jurnal Sastra, 9(1). https://doi.org/10.24114/ajs.v9i1.18341

Paramita, Y., & Subroto, W. T. (2021). Faktor Kritis Kesiapan E-Learning Pendorong Perfoma Belajar Ekonomi Siswa SMA Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2). https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3499

Putri, M., Kuntarto, E., & Alirmansyah, A. (2021). ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI ERA PANDEMI (STUDI KASUS PADA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR). AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1). https://doi.org/10.24252/auladuna.v8i1a8.2021

Ramdhani, M. N., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis Efektivitas Kuliah Online pada Pembelajaran Kesekretarisan di Prodi Pendidikan Administrasi Perkantoran. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1(1). https://doi.org/10.26740/joaep.v1n1.p66-81

Riadi, I., Umar, R., & Aini, F. D. (2019). ANALISIS PERBANDINGAN DETECTION TRAFFIC ANOMALY DENGAN METODE NAIVE BAYES DAN SUPPORT VECTOR MACHINE (SVM). ILKOM Jurnal Ilmiah, 11(1). https://doi.org/10.33096/ilkom.v11i1.361.17-24

Riadi, M. (2015). Kepercayaan Diri. http://www.kajianpustaka.com/2015/07/kepercayaan-diri.html

Rifin Anditya. (2016). Faktor-Faktor Penyebab Kecemasan Matematika. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

RUKTIARI, R., SEPTIANA, A. I., & PIU, S. W. (2021). ANALISIS TINGKAT KESIAPAN PEMBELAJARAN DARING DI MASA PANDEMI COVID-19 PADA GURU SMK. Jurnal INSTEK (Informatika Sains Dan Teknologi), 6(2). https://doi.org/10.24252/instek.v6i2.21181

Tasyari, S., Putri, F. N., Aurora, A. A., Nabilah, S., Syahrani, Y., & Suryanda, A. (2021). Identifikasi Media Pembelajaran Pada Materi Biologi Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. BIO-EDU: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1). https://doi.org/10.32938/jbe.v6i1.905

Tri, D. W., Fitri, D. A., & Milu, A. S. (2016). INDIKATOR PEMBELAJARAN EFEKTIF DALAM PEMBELAJARAN DARING (dalam Jaringan) PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI SMAN 2 BANDOWOSO. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan.

Utamia, E. W. (2020). Kendala dan Peran Orangtua dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19.

Wulandari, I. P. (2019). Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa Ditinjau dari Adversity Quotient. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2.

Downloads

Published

2023-12-28

Citation Check