Penerapan Pancasila Dalam Mewadahi Perilaku Siswa Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2929Abstract
Abstrak
Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif yakni dengan lebih menekankan pada kemampuan analisis  dan  penelaahan  terhadap  sumber-sumber dari kuesioner, artikel, dan Jurnal lainnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi nilai-nilai Pancasila melalui keteladanan (role model) dilakukan dengan cara meningkatkan sisi religius siswa, memberikan bimbingan dan melatih ketaatan siswa untuk mematuhi tata tertib, membangkitkan semangat kebangsaan dan rasa cinta tanah air, menanamkan sikap demokratis pada siswa, mengajarkan peduli sosial dan tidak apatis. Menurunnya kesadaran untuk menghayati dan menjiwai nila-nilai Pancasila akan menyebabkan terjadinya degradasi karakter bangsa. Jika terus dibiarkan akan berdampak pada moral dan akhlak generasi muda yang tidak sesuai dengan nilai-nilai Pancasila. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Penerapan Pancasila melalui keteladaan dan pembiasaan.
Kata Kunci: Pancasila, Karakter Pendidikan, Role Model
Â
Abstract
The type of research used is descriptive, namely by emphasizing more on the ability to analyze and review sources from questionnaires, articles, and other journals. The results showed that the implementation of Pancasila values through role models was carried out by improving the religious side of students, providing guidance and training students to comply with the rules of order, raising the spirit of nationality and love for the homeland, instilling democratic attitudes in students, teaching social care and not apathy. The decrease in awareness to live and animate the values of Pancasila will cause a degradation of the nation's character. If it continues to be allowed, it will have an impact on the morals and morals of the younger generation which is not in accordance with the values of Pancasila. This study aims to know the application of Pancasila through example and habituation.
Keywords: Pancasila, Educational Character, Role Model
References
DAFTAR PUSTAKA
Dwi Cahyani, F., Felix Agung, M., Pratiwi, N., Awandha nehru, N., & Rmadani S, R. (1995). Pancasila sebagai Identitas dasar negara Republik Indonesia. Academia, 1–3. http://sriactivity.blogspot.co.id/2014/07/makalah-pancasila-sebagai-identitas.html
Erviana, V. Y. (2021). Penanganan Dekadensi Moral melalui Penerapan Karakter Cinta Damai dan Nasionalisme. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 1–9. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.27149
Kaelan. 2005. Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Universitas Gajah Mada
Purnaningtias, F., Aika, N., Al farisi, M. S., Sucipto, A., & Putri, Z. M. B. (2020). Analisis Peran Pendidikan Moral Untuk Mengurangi Aksi Bully Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(1), 42–49. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i1.51
Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.439
Rachmah, H. (2013). Nilai-Nilai Dalam Pendidikan Karakter Bangsa Yang Berdasarkan Pancasila dan UUD 1945. E-Journal WIDYA Non-Eksakta, 1(1).
Rahayu, L. S. (2019). https://news.detik.com/berita/d-4532984/kpai-angka-kekerasan-pada-anak-januari-april-2019-masih-tinggi(diakses pada tanggal 17 Juni 2019 pukul 20:51 WIB)
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20, Sistem Pendidikan Nasional.
Samani M. & Hariyanto. (2017). Pendidikan karakter.Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Sumarsono, dkk. 2007. Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Sutarna, N. (2018). Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar.Yogyakarta: Pustaka Diniyah.
Wahyono, I. (2018). Implementasi Nilai-nilai Pancasila dalam Kegiatan Pembelajaran di SDN 1 Sekarsuli. Basic Education, 7(2), 124-130.
Warsono. (2016). Pancasila-isme Dalam Dinamika Pendidikan. Surabaya: Unesa University Press.
Waruwu, W. A. K., & Sari, S. M. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila Pada Siswa Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(1), 84-95.
Wismaliya, R., Hakam, K. A., Rahman, R., & Solehuddin, M. (2021). Penerapan Cerita Bergambar Berbasis Dilema Moral pada Pembelajaran Jarak Jauh dan Tatap Muka dalam Mengembangkan Pertimbangan Moral Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 850–860. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.836
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Nasional
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wildan Pratama Hariansyah, Dian Anggara, Seli Aliani, Rika Hayani Putri, Astri Nuraeni, Rana Gustian Nugraha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.