PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MELALUI MEDIA AISM (ANAK ISLAM SUKA MEMBACA) PADA SISWA TUNADAKSA KELAS IV SLB N 1 BANTUL
Abstract
Abstract
This study aims to improve the ability to begin reading through the media of AISM (Children of Islam Like to Read) on students of class IV SLB N 1 Bantul. The approach used in this research is a quantitative approach, while the type of research used is classroom action research. The technique used for data collection in this study is a test of learning outcomes, observation and interviews. The research data were analyzed using descriptive data analysis techniques as a percentage. Combined qualitative data obtained to strengthen the data obtained quantitatively. The results of this study indicate the use of AISM (Islamic Children Loves to Read) media in improving the learning process especially in Indonesian subjects and other subjects in general.
Â
Keywords: AISM media, physical disability and health impairment, beginning reading
References
ASB. 2010. Aha, Sekarang Aku Bisa!. Yogyakarta: ASB Indonesia
A. Salim. 1996. Pendidikan Bagi Anak Cerebral Palsy. Depdikbud
B. Arief S. Sadiman, dkk. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo
Arfiati. 2012. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card Di Kelompok B Tk Aba Blanceran I Kecamatan KaranganomKabupaten Klaten Tahun Pelajaran 2011 / 2012. Skripsi. Surakarta: UMS.
Azhar Arsyad. 1997. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Baraja, M. F. 1986. Pengantar Mambaca pada Tahap Permulaan dan Usaha Memupuk Kecintaan Membaca. Jakarta: P3G.
Farida Rahim. 2006. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Grainger, Jessica. 2003. Problem Perilaku, Perhatian dan Membaca pada Anak. Jakarta: Grasindo.
Hairudin, dkk. 2008. Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Depdiknas.
Musjafak Assjari. 1995. Ortopedagogik Anak Tunadaksa.Bandung: Depdikbud.
Nana Sudjana dan Ahmad Rivai. 2002.Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Ngalim Purwanto. 2013. Prinsip-prinsip dan Tehnik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosdakarya.
Ngalim Purwanto. M. 2012. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nurani Musta’in. 2013. Anak Islam Suka Membaca Jilid1I, Solo: Pustaka Amanah.
Nurani Musta’in. 2013. Anak Islam Suka Membaca Jilid 2. Solo: Pustaka Amanah.
Nurani Musta’in. 2013. Anak Islam Suka Membaca Jilid 3, Solo: Pustaka Amanah.Nurani Musta’in. 2013. Anak Islam Suka Membaca Jilid 4. Solo: Pustaka Amanah.
Nurani Musta’in. 2013. Anak Islam Suka Membaca Jilid 5, Solo: Pustaka Amanah.
Suharsimi, Arikunto. 2005. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
. 2010. Penelitian Tindakan 2010. Yogyakarta: Aditya Media.
Sukiman. 2012.Pengembangan Media Pembelajaran.Yogyakarta: Pedagogia.
Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Tin Suharmini. 2009. Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Kanwa Publisher.
Trisno Ikhwanudin. 2016. Modul Guru Pembelajar Sekolah Luar Biasa Tunadaksa. Bandung: Kemendikbud.
Wina Sanjaya. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media