Pengaruh Pendekatan Saintifik dalam Proses Belajar Mengajar Siswa Kelas VIII Materi Lingkaran

Maryani Maryani, Herlina Effendi, Henky Sabantaro

Abstract


This study aims to determine students' learning outcomes who are taught using the scientific approach method in groups and not in groups. This research is quantitative. The study population was grade VIII students of SMP Negeri 03 Bengkulu City. In this study, sampling was carried out by purposive sampling because not all samples have criteria that match the phenomenon under study. The two classes chosen were Class VIII A and VIII B, each of which contained eight students. Each student gets material based on the same curriculum, the two samples in the same class, the teacher uses the same method, the characteristics of learning, and the students' initial abilities. Collecting data used in this study using observation and test questions. Based on the results of the above data using the non-parametric Mann Whitney Test, it was found that the results of learning mathematics in class A were greater with a mean Rank of 8.63, while in class B with a mean Rank of 8.38. Based on the output test statistics, it is known that the Asymp Sig. (2.talled) value is 0.916 <0.05. The hypothesis is accepted. It can be said that there is a significant difference in results between class A and class B with the effect of learning in the experimental class and the control class.

Keywords: Scientific Approach, study, Circle


Full Text:

Untitled

References


Carin & Sund. (1975). Pengaruh Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 1 Kepahiang. Jurnal Pendidikan Raflesia,7(7),1-22.

Cohen. (2007). Efektivitas Gaya Mencatat Linear dan Non Linear Berseting Saintifik dalam Pembelajaran Matematika.Jurnal Nasional Pendidikan Matematika,1-11.

Kemendikbud. (2013).Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 9 Kendari Pada Materi Operasi Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika,153-166.

Majid. (2014). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Saintifik dalam Menggunakan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Mandala education, 108-113.

Kemendikbud. (2014). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Saintifik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dikelas VIII MTS Patra Mandiri Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3),153-166.

Russefefendi. (2006). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dikelas VIII MTS Patra Mandiri Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika.JPM RAFA,261-262.

Daryanto. (2014). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Saintifik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Manda Education,109-110.

Purwanto. (2002). Peran Berpikir Kreatif dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Formatif,2(3), 248-262.

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik.

Ridwan. (2014). Pengaruh Pendekatan Saintifik terhadap Hasil Belajar Pengetahuan MatematikaTema Cita-Citaka di Tinjau Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 27 Pemecutan. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha,1-12.

Nurul. (2014).Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Matematika.

http://Jurnal.una.ac.id/index.php/article/view/490.

Rustam. (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berbasis ASESMEN Projek Terhadap Hasil Belajar Matematika. Journal BE Education technology.vol 3(4)PP,269-277.

Yani. (2013). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Prestasi Belajar Matematika di Tinjau dari Keaktifan Siswa

Depdiknas. (2013). Pengaruh Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Buana Matematika:Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika,31-33.

Kosasin. (2014). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha,1-10.

Suhartati. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Pada Materi Relasi dan Fungsi Kelas X Mana Banda Aceh. Jurnal Parelang,56-63.

Lestari. (1996). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika.Jurnal Formatif :115-125.

Sugiyono . (2010). Statistika untuk Penelitian .Bandung:Alfabeta.

Imran. (2014). Pengaruh Pendekatan Scientifik terhadap Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika. Jurnal Bina Gogik, (1)2.

Hosnan & Sihombang. (2014). Pengaruh Pendekatan Pembeljaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar , Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 4(1),1-10.

Sufairoh. (2016). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 1 Bandar Lampung.Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung.3(3),1-9.

Mudjiono & dimyati, M. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Edisi II. Jakarta:Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.31316/j.derivat.v7i2.1053

Article Metrics

Abstract view : 71 times
Untitled - 237 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

View My Stats

Creative Commons License
Jurnal Derivat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Indexing By: