Model Pembelajaran TPS Dengan Pendekatan Open-Ended Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa

Authors

  • Hero Fernando STKIP Singkawang, Indonesia
  • Nindy Citroresmi Prihatiningtyas STKIP Singkawang, Indonesia
  • Mariyam Mariyam STKIP Singkawang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/j.derivat.v7i2.1062

Abstract

This study aims to determine students' mathematical representation abilities and motivation by applying Think Pair Share (TPS) learning models with an Open-ended approach. This type of quasi-experimental research with the design of the Nonequivalent Pretest-Posttest Control Group Design. The experimental and control classes were given a pretest and a posttest to see the difference in improvement between the two. This study's population was students of class XI, and the sample was not chosen purely randomly, namely by purposive sampling, and two classes were chosen.
The instrument used in this study was a test of students' mathematical representation ability and a student motivation questionnaire. Data analysis using statistical tests namely Independent T-test and descriptive analysis in the form of a percentage formula and the average score. The results of data analysis show that: (1) There is a difference in the increase in students' mathematical representation abilities, and the increase in the experimental class is higher than the control class; (2) The average student motivation in each indicator is in the very high category of 92,14%.

Keyword: Think Pair Share, Open-ended Approach, Representation, Motivation

Author Biographies

Hero Fernando, STKIP Singkawang

Departemen Matematika dan IPA,  Pendidikan Matematika

Nindy Citroresmi Prihatiningtyas, STKIP Singkawang

Departemen Matematika dan IPA,  Pendidikan Matematika

Mariyam Mariyam, STKIP Singkawang

Departemen Matematika dan IPA,  Pendidikan Matematika

References

Arnidha, Yunni.(2016). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share. Jurnal e-DuMath. 2 (1), 131-132.

Citroresmi, NP., Sari, PS., Utami, C., (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dengan Model Group Investigation Pada Materi Turunan. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. 8(2), 161.

Fauji, Tri.(2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) Terhadap Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Skripsi. Bandar Lampung: Unila.

Fitri, N.,(2007). Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis melalui Penerapan Model Problem Based Learning. Jurnal Didaktik Matematika, 4.(1), 59-60.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Infinity Journal. 2(1), 68.

Jenita G., Sudaryati, S., Ambarwati, L.,(2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Melalui Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Siswa Kelas X MIA 1 Di SMAN 4 Bekasi. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika sekolah, 1(1), 11-12.

Lestari, K.E., dan M. Ridwan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : PT. Refika Aditama.

Mariyam., Sugiatno., Suratman, D., (2016). Pengembangan Soal Untuk Mengukur Kemampuan Komunikasi dan Translasi Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Pontianak:Artikel

Mariyam, Nurdin., Utami C., (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII. Journal of Educational Review and Research, 2(1), 2.

NCTM (National Council of Teachers Mathematis ) (2000). Principles and Standars for School Mathematics. Virginia: NCTM.

Nur, MS., Prihatingtyas, NC., Rosmaiyadi, (2020). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Model Learning Cycle 7E dan Problem Based Learning pada Materi Statistika. VARIABEL, 3(1), 28.

Prihatiningtyas, N., , Wahyuni, R., Mariyam., (2020). Pengembangan Model Concept Sentence Learning Berbasis Budaya Multietnis untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep dan Kepedulian Sosial Siswa. Jurnal Didaktik Matematika. 7(2), 135

Rhohmah A. S., Rohaeti, E. E. , Afrilianto, M.(2018). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dengan Pendekatan Kontekstual. SOSIOHUMANIORA, 4(1), 51.

Wijayaanto, Z. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dengan Pendekatan Open-Ended Ditinjau dari Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Kabupaten Purworejo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 3(2). 429.

Wulandari, D. W., Sutopo., Pambudhi, D, (2019). Eksperimentasi Model Pembelajaran TPS Dengan Pendekatan Open Ended Problem pada Materi Teorema Phytagoras Ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM) Solusi. 3(3), 327.

Downloads

Published

2020-12-20

Citation Check