Pengembangan Video Pembelajaran Kalkulus Untuk Memahamkan Konsep
DOI:
https://doi.org/10.31316/j.derivat.v8i2.1727Abstract
This research is motivated by the difficulty of students understanding the concept of integration techniques through bold learning, so that a concept understanding-based learning video is needed for flat area material. This study aims to develop learning videos and determine the validity and practicality of the videos produced. This type of research is in the form of ADDIE model development research (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research subjects were class B students, batch 2020, the Ahmad Dahlan University Mathematics Education study program. The results of the assessment from material experts obtained an average score of 4.77 with very good criteria, from material experts obtained an average score of 4.55 with very good criteria, and from student responses a score of 3.50 was obtained with good criteria so that it can be concluded that the video Integral calculus learning is valid and practical to use.
Â
Keywords: integral calculus, learning videos, trigonometric functions
References
Alfania. (2019). Penerapan Model Think Talk Write Berbasis Multimedia Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Komunikasi Matematis. Jurnal Derivat, 6(2), 116-123. Diunduh di https://journal.upy.ac.id/index.php/derivat/article/view/502, pada 12 Juli 2021.
Apriadi, H. (2021). Video Animasi Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. JNPM: Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 5(1), 173-187. Diunduh di http://jurnal.ugj.ac.id/index.php/JNPM/article/view/3621, pada 12 Juli 2021.
Baharrudin, I. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Video Tutorial Sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Jurnal Nalar Pendidikan, 2(2), 90-97. Diunduh di https://ojs.unm.ac.id/nalar/article/view/1974, pada 12 Juli 2021.
Cahyadi, R. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Jurnal Halaqa, 3(1), 35-43. Diunduh di http://ojs.umsida.ac.id/index.php/halaqa/article/view/2124, pada 12 Juli 2021.
Fahrudhin, A. G., Zuliana, Y. D., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematics Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. Jurnal ANARGYA, 1(1), 14-20. Diunduh di https://jurnal.umk.ac.id/index.php/anargya/article/view/2280, pada 12 Juli 2021.
Febriyanto, B., Haryanti, Y. D., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Kantong Bergambar Pada Materi Perkalian Bilangan di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 32-44. Diunduh di https://www.neliti.com/id/publications/266424/peningkatan-pemahaman-konsep-matematis-melalui-penggunaan-media-kantong-bergamba, pada 12 Juli 2021.
Handarini, O., & Wulandari, Y. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496-503. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/8503, pada 15 Juli 2021.
Ma'ruufah, M. A., Gestiardi, R., & Chumdari. (2021). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Daring Era Covid-19 Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Nalar Pendidikan, 9(1), 36-42. Diunduh di https://ojs.unm.ac.id/nalar/article/view/36-42/0, pada 13 Juli 2021.
Ningsih, Y. L. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Melalui Penerapan Lembar Aktivitas Mahasiswa (LAM) Berbasis Teori APOS Pada Materi Turunan. Edumatica, 06(01), 1-8. Diunduh di https://online-journal.unja.ac.id/edumatica/article/view/2994, pada 13 Juli 2021.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 2(2), 8-18. Diunduh di https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/1650/1402, pada 13 Juli 2021.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187. Diunduh di https://pps.iiq.ac.id/jurnal/index.php/MISYKAT/article/view/52, pada 12 Juli 2021.
Puspasari, R., & Suryaningsih, T. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf Dengan Model ADDIE. Journal Of Medives : Journal Of Mathematics Education Ikip Veteran Semarang, 2(1), 85-100. Diunduh di http://e-journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/702, pada 12 Juli 2021.
Rachmawati, N., & Sumargiyani, S. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Konstektual Pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel Kelas VII SMP. Linear: Journal of Mathematics Education, 2(1), 1-14. Diunduh di https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/linear/article/view/3106, pada 14 Juli 2021.
Rasagama, I. G. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video Youtube Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 8(2), 91-101. Diunduh di https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPKIMIA/article/view/5901, pada 12 Juli 2021.
Riayah, S., & Fakhriyana, D. (2021). Optimalisasi Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) dengan Media Pembelajaran Video Interaktif Terhadap Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 19-30. Diunduh di https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/jmtk/article/view/10147, pada 14 Juli 2021.
Santari, D. M., & Susetyawati, M. E. (2019). Pengembangan LKS Matematika Berbasis Learning Cycle 5E Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMA. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 47-63. Diunduh di https://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/mercumatika/article/view/855, pada 14 Juli 2021.
Santi, I. K., & Santosa, R. H. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Materi Pokok Geometri Ruang SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 35-44. Diunduh di https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/view/9673, pada 16 Juli 2021.
Saputra, M. E., & Mujib. (2018). Efektivitas Model Flipped Classroom Menggunakan Video Pembelajaran Matematika terhadap Pemahaman Konsep. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 173-179. Diunduh di http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/desimal/article/view/2389, pada 14 Juli 2021.
Setiyani, & Santi, D. P. (2019). Implementasi Media Pembelajaran Dengan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. Jurnal Derivat, 6(1), 1-11. Diunduh di https://journal.upy.ac.id/index.php/derivat/article/view/331, pada 16 Juli 2021.
Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).