Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Website Dengan Pendekatan Kontekstual

Authors

  • Rizal Baihaqi Baihaqi Iain Metro
  • Endah Wulantina IAIN Metro Lampung

DOI:

https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i3.4986

Abstract

This study aims to develop a website-based learning media with a valid and interesting contextual approach.  The research method used is Research And Development (R&D) with a 4D development model which includes 4 stages, namely define, design, development and disseminate.  The location of this research is at MTs Ma'arif 23 Sendang Agung.  The subjects in this study were class VIII students at MTs Ma'arif 23 Sendang Agung, totaling 24 students.  The material developed is a flat sided space build material.  The results of this study indicate that the product developed based on the validation of media experts obtains a percentage of 68% with the "valid" criteria and the validation of material experts obtains a percentage of 90.5% with the criteria of "very valid".  Furthermore, the results of students' responses to the attractiveness of the developed media obtained a percentage of 83.41% with the criteria of "very interesting".  Based on these results it can be concluded that the website-based mathematics learning media with the contextual approach developed is valid and interesting so that it can be used in the learning process.

Keywords : Contextual Approach, Learning Website, Mathematics

References

Aditya, P. T. (2018) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas VIII’, Jurnal Matematika Statistika dan Komputer, 15(1), 64–74.

Ibnu Badar Al-Tabany, T. (2020) Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Konstekstual : Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/TK). 1st edn. Jakarta: Prenamedia Group.

Khotimah, D. E. K., Riyadi, S. and Murniasih, T. R. (2017) ‘Pengembangan media pembelajaran berbasis Website pada materi bangun ruang sisi datar di SMP’, Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 119–125.

Nasikhah, A. D. and Karimah, S. (2022) ‘Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Google Sites Dengan Pendekatan Kontekstual Materi Transformasi Geometr’, Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 3, 43–56.

Novialdi, MZ, Z. A. and Thahir, M. (2020) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Siswa SMK Negeri 5 Pekanbaru’, Milenial: Journal for Teachers and Learning, 1(1), 25–33.

Nugroho, A. A. et al. (2017) ‘Pengembangan Blog Sebagai Media Pembelajaran Matematika’, Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 197.

Purwanto, M. N. (2017) Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putra, A., Bernard and Agusta, H. (2018) ‘Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematik Kelas XI SMA Putra Juan Dalam Materi Peluang’, Jurnal Cendikia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1),144–153.

Putra, R. W. Y. and Pamungkas, A. S. (2019) ‘Pengembangan Bahan Ajar Gamifikasi Matematika Siswa Mts’, Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 182–194.

R, H. (2010) Cara praktis membangun Website gratis. Elex Media Komputindo.

Rahayu, S., Iqbal, M. and Budiman, R. D. A. (2021) ‘Efektivitas Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web dan Game Edukasi terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa SMP’, Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 2(10), 177–184.

Ridwan, M. and Panjaitan, D. J. (2022) ‘Keefektifan Web Sebagai Media Pembelajaran Matematika’, Jurnal MathEducation Nusantara, 5(1), 81–89.

Rubiyanto, N. (2010) Strategi Pembelajaran Holistik di Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Sari, H. V. and Suswanto, H. (2017) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer Jaringan Dasar Program Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan’, Jurnal Pendidikan, 2(7), 1015.

Sugiyono (2017) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syamsuddin, S. and Utami, M. A. P. (2021) ‘Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning’, Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 32–40.

Uno, H. B. and Ma’ruf, A. R. K. (2016) ‘Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Website untuk Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri’, Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(173).

Yaumi, M. (2015) Model Pengembangan Media dan Teknologi Pembelajaran. Makassar: Alauddin University Press.

Downloads

Published

2023-12-25