Etnomatematika Pada Bentuk Bangunan Keraton Kusuma Negara Di Sekadau Hilir

Authors

  • Riski Suwanto IKIP PGRI PONTIANK, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/jderivat.v11i1.5135

Abstract

Abstract

this study is a mathematical study that deals with exploring the application of the concept of ethnomathematics in the design of palace buildings in Sekadau Hilir. Through ethnographic approaches and mathematical analysis, this study aims to understand and describe how local communities use mathematical knowledge in creating unique kraton. The research method used involves the collection of field data through observation, and visual documentation. The collected Data were then analyzed using ethnographic approaches and relevant mathematical concepts. The results of this study revealed that the design of the palace building in Sekadau Hilir reflects the use of geometric patterns, symmetry, and mathematical proportions that are integrated with the local culture and environment. This article also highlights the role of ethnomathematics in respecting and preserving local knowledge and promoting recognition of cultural diversity. The practical implications of this study are to provide insights for designers , architects, and other relevant practitioners to broaden their perspectives in creating designs that relate to cultural and mathematical values.

 Keywords: Ethnomaematics, geometric patterns.

References

Utami, S. (2021). Proses Penyesuaian Kode Bahasa Dalam Komunikasi Antarbudaya (Doctoral dissertation, UMSU).

Kurniawan, W., & Hidayati, T. (2020). Etnomatematika: Konsep dan eksistensinya.

Sudaryono, dkk. 2013. Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Danim, S. 2013. Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, cv

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: PT Bumi Aksara

Bayazid Bustami, A. (2023). Etnomatematika: analisis penggunaan konsep bangun datar dan bangun ruang pada objek" Tangkak Gula" (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Hodiyanto. 2019. Geometri Dasar. Pontianak: Fakultas Pendidikan MIPA dan Teknologi.IKIP-PGRI Pontianak.

Syahbana, A. 2014. “Alternatif Pemahaman Konsep Umum Luas Daerah Suatu Bangun Datar”, dalam Edumatica, Vol 04 No 2, 11-18.

D'Ambrosio, U. (2001). Etnomatematika: Sebuah Pengantar. Majalah Pendidikan Matematika, 20(2), 48-58.

Nur, M. A., Wirawan, R., & Inayah, A. (2023). Media Pembelajaran Matematika Materi Pokok Bagun Datar Berbasis Augmented Reality. Justek: Jurnal Sains dan Teknologi, 6(1), 30-39.

Jatia, S. P., Mastur, Z., & Asikin, M. (2019). Potensi Etnomatematika untuk Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Prosding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2, 277–286.

CHAIRUNNISA, C. (2022). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA TRADISI SAPRAHAN ADAT MELAYU DI KERATON KADARIAH PONTIANAK (Doctoral dissertation, IKIP PGRI PONTIANAK).

Wahyuni, A., Aji, A., Tias, W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa: Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik, 1, 111–118.

Sabarno, S., Halini, H., Rustam, R., & Fitriawan, D. (2022). Etnomatematika Pada Keraton Alwatzikhoebillah Sambas Sebagai Sumber Belajar Matematika Materi Geometri. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 1-12.

Downloads

Published

2024-04-30

Citation Check