Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika Aljabar Berdasarkan Langkah Polya

Authors

  • Rayhana Rayhana Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Nur Yuliany Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Putri Mahgfira Anggraeni.A Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Nuhdia Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Rezki Nur Inzani Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Muhammad Ikhsan Haeruddin Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i2.6623

Abstract

Student difficulties in solving mathematical literacy problems significantly affect elementary school students, which is why this research aims to analyze the difficulties faced by fourth-grade students in solving mathematical literacy problems related to algebra and to formulate strategies to address these difficulties based on Polya's Steps. This study uses a qualitative descriptive method with four fourth-grade students from Class IV-A, selected from 21 students at SD Negeri Bontoramba during the second semester of the 2023/2024 academic year, as the research subjects. Data collection techniques include administering tests and conducting interviews. The researcher uses data reduction, data representation, and conclusion-drawing models for data analysis. The study results indicate that students face difficulties in solving mathematical literacy problems related to algebra, especially in understanding the problem, planning, executing the plan, and reviewing the solution according to Polya's Steps. Students often struggle with understanding the problem, creating models, following procedures, and reviewing results.

Keywords: Mathematical Literacy, Student Difficulties, Polya's Theory

References

Aminudin, M., Maharani, H., & Dewi, F. (2020). Student Questions in Solving Open-Ended Mathematics Problems. ICIC 2020: Proceedings of the 1st International Conference on Islamic Civilization, ICIC 2020, 27th August 2020, Semarang, Indonesia, 249.

Apriasari, M., & Rejeki, S. (2020). Profil Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII Pada Penyelesaian Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 4(1), 23–36.

Irianti, N. P. (2020). Analisis kemampuan penalaran siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan langkah-langkah polya. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 5(1), 80–94.

Kania, N., & Arifin, Z. (2019). Analisis kesulitan calon guru sekolah dasar dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematis berdasarkan prosedur newman. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(1), 57–66.

Kania, N., Juandi, D., & Fitriyani, D. (2022). Implementasi Teori Pemecahan Masalah Polya dalam Pembelajaran Matematika. Progressive of Cognitive and Ability, 1(1), 42–49.

Mandasari, L. (2021). Aplikasi Pembelajaran Double Loop Problem Solving (DLPS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Ta’dib, 11(2), 25–29.

Midawati, M. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 831–837.

Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis kesulitan siswa SMA dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah pada materi barisan dan deret dengan langkah-langkah menurut Polya. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 371–384.

Pratiwi, A. A., Effendi, M. M., & Ummah, S. K. (2020). Pengembangan instrumen evaluasi pembelajaran matematika tipe PISA berkarakteristik kebudayaan lokal. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 6(1), 39–53.

Ramdani, N., & Suryaningsih, S. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Sesuai Tahapan Polya Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3).

Safitri, A. E. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Gender dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) di SMP Negeri 1 Sambi. Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Safitri, A. E., & Toyib, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Teori Polya Ditinjau Dari Gender Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) DI SMP Negeri 1 Sambi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sari, K. (2022). Penggunaan rakit terbang berbasis STEM untuk mengembangkan kemampuan literasi matematika sekolah dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 327–346.

Setiawan, A. R. (2023). Literasi Matematis Untuk Tingkat Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1724–1735.

Sholehah, M., Wisudaningsih, E. T., & Lestari, W. (2022). Analisis kesulitan siswa SMA dalam menyelesaikan soal asesmen kompetensi minimum numerasi berdasarkan teori polya. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 65–73.

Suharyono, E., & Rosnawati, R. (2020). Analisis buku teks pelajaran matematika smp ditinjau dari literasi matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 451–462.

Downloads

Published

2024-08-25

Citation Check