Efektivitas Media Bungker Terhadap Pemahaman Konsep Tabung-Kerucut Pada Siswa Kelas VI
DOI:
https://doi.org/10.31316/j.derivat.v12i2.8289Abstract
Geometry learning, especially on the volume of cylinders and cones in elementary schools is often faced with obstacles in students' conceptual understanding, mainly due to ineffective learning methods, such as lectures and the use of limited two-dimensional media. The purpose of this study was to improve students' conceptual understanding of grade VI on the material of cylinders and cones using the "BUNGKER" media. This study used a quantitative approach with a One Group Pretest-Posttest Design, the study involved 35 grade VI elementary school students in two schools in Kudus Regency, Central Java. Data were collected through pretests and posttests as well as observations, then analyzed using descriptive statistics and n-gain, but first tested for normality with the Shapiro-Wilk test. The results showed that the "BUNGKER" learning media proved effective in improving students' conceptual understanding of the material on the volume of cylinders and cones, indicated by a significant increase in the N-gain test per indicator, overall the "BUNGKER" media is recommended as an effective alternative learning strategy.
Keywords: BUNGKER Media, Concept Understanding, Cylinder and Cone
References
Aini, N., Syarifudin, S., Mariamah, M., Diana, N., & Muslim, M. (2025). Penerapan Media Memory Game untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar Siswa Kelas IV. Jago MIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 5(2), 610-622.
Andriyani, D. D., Masfuah, S., & Riswari, L. A. (2024). Penggunaan Model STAD Berbantuan Media Bianglala terhadap Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa SD. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 18(1), 69-84.
Angelova, Z. (2020). Ideas For Improving Mathematics Teaching In Fourth Grade Of Primary School By Using The Mathematical Software Geogebra. Encyclopedia of Education and Information Technologies, 1126–1126.
Anggraini, M., & Mahmudah, I. (2023). Penggunaan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI pada Mata Pelajaran Matematika. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 3(2), 125-131.
Akhidah, D. N., Zuliana, E., & Ermawati, D. (2023). Pengembangan Media Ular Tangga Dengan Model Realistic Mathematics Education Pada Pemahaman Konsep Matematika. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 6(1), 244-259.
Apriliyana, D. A., Masfu’ah, S., & Riswari, L. A. (2023). Analisis pemahaman konsep matematika siswa kelas V pada materi bangun ruang. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4166-4173.
De Vega, N., Raharjo, R., Susaldi, S., Laka, L., Slamet, I., Sulaiman, S., ... & Hartutik, H. (2024). Metode & Model Pembelajaran Inovatif: Teori & Penerapan Ragam Metode & Model Pembelajaran Inovatif Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Erawati, D. Y., Riswari, L. A., & Amaliyah, F. (2025). Efektivitas media pembelajaran cibatar terhadap pemahaman konsep matematika siswa sekolah dasar. JUPIKA: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 8, 64–75.
Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Sumber & Media Pembelajaran di SD. Kudus: Badan Penerbit Universitas Muria Kudus.
Furi, A. Z. (2021). Meningkatkan kemampuan kognitif melalui penerapan metode eksperimen menggunakan media loose parts pada anak kelompok B. Emphaty Cons-Journal of Guidance and Counseling, 1(2), 7-19.
Hapsari, Z. M., & Muhtadi, D. (2024). Analisis Kesulitan Peserta Didik Dan Faktor- Faktor Penyebabnya Pada Materi Luas Permukaan Kerucut Dan Tabung. Uninus Journal of Mathematics Education and Science (UJMES), 9(2), 55-67.
Haratua, C. S., Maulana, W. F., Syarif, M., & Romalaba, R. (2023). Rancang Bangun Aplikasi Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android Dalam Meningkatkan Kompetensi Mengajar Guru Mata Pelajaran Geometri Matematika. Jurnal Genta Mulia, 14(2).
Ivanova, V. (2021). Entertaining Mathematics Presented By Steam Educational Approach In Teaching Preschool And Primary School Age Children. Pedagogical Almanac, 29(1), 112–119
Kurniati, R., Dahlan, T., Madubun, F. M., Afifa, R. N., Dahoklory, F. M., Dahliani, S., & Lubis, H. (2025). Pendidikan Matematika. Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.
Lukitasari, E., Manalu, S. B., & Putra, V. F. A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pada Candi Lumbung Sebagai Konsep Geometri Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Sanata Dharma Berbagi" Pengembangan, Penerapan Dan Pendidikan Sains Dan Teknologi’Pasca Pandemi (Vol. 230).
Mandasari, N. K., Apriyanda, A., Nasution, S. H., Elly, H. R., Mailani, E., & Ketaren, M. A. (2024). Peningkatan Efektifitas dan Pemahaman Geometri Melalui Media Konkrit Berbasis Realita pada Siswa Sekolah Dasar. AR-RUMMAN: Journal of Education and Learning Evaluation, 1(2), 752-758.
Meiyanti, L. A., Zuliana, E., & Vebriani, N. (2025). Article Penerapan Media “BICOLA” Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Perkalian Peserta Didik Kelas 2. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 7(2), 479-495.
Muhartini, M., Mansur, A., & Bakar, A. (2023). Pembelajaran kontekstual dan pembelajaran problem based learning. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66-77.
Murtado, D. (2025). Membangun Pemahaman Geometri dan Pengukuran melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) di Kelas IX SMPN 1 Cibatu. Trigonometri: Journal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(1), 91-100.
Nadia, S., Riswari, L. A., & Fakhriyah, F. (2025). Penerapan Model TGT Berbantuan Media Padidas Matematika Siswa Sd. INSPIRAMATIKA, 11(June), 295–308.
Pamuji, A. (2024). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VIII SMPN 1 Wagir, Kabupaten Malang. In Seminar Nasional dan Prosiding PPG Unikama (Vol. 1, No. 2, pp. 2007-2015).
Pohan, E. N., Rahman, A. A., Tri, A., Hasibuan . (2025). Menggunakan Media Flashcard Stem Lidi Pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika, 4(2), 119–123.
Prastika, W., & Zuliana, E. (2025). Penerapan Pendekatan Pmri Media Timbangan Sederhana Tidak Baku Dalam Pemahaman Konsep Mengukur Berat Benda Sebagai Media Pembelajaran Peserta Didik Kelas III SDN Kedungmutih 1. Jurnal Pembelajaran dan Matematika SIGMA (JPMS), 11(1).
Rahman, T. (2020). Kajian Teori Pengaruh Model Pembelajaran Knisley Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 5(2), 197- 213.
Riswari, L. A., Fitriana, V., Syafrudin, I. M., & Purnama, Y. A. (2023). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Berbantu Media Catung untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 8(2), 74-82.
Salamah, U., Fardani, M. A., & Riswari, L. A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Melalui Model Role Playing Berbantuan Media Magic Book Pada Siswa Kelas Iii. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(3), 765–772.
Salam, A., & Ramadhan, S. (2025). Penerapan Media Pembelajaran Pengenalan Hewan Berbasis Augmented Reality Untuk Anak Usia Dini Di Tkn 26 Lelamase. Golden Age and Inclusive Education, 2(1).
Setyaningrum, Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Dalam Memahami Konsep Pecahan Pada Siswa Kelas V SD Negeri Sidomulyo. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2, 349–365.
Sholeh, M. I., Tasya, D. A., Syafi’i, A., Rosyidi, H., Arifin, Z., & binti Ab Rahman, S. F. (2024). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek (Pjbl) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 6(2), 158-176.
Suryani, D., Wanabuliandari, S., & Riswari, L. A. (2024). Efektivitas Media Interaktif Ethmamenku Berbasis Android Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Metematis. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 6(1), 31-38.
Ulya, F. F., Magfiroh, S., & Zuliana, E. (2024). Pengaruh Media Kantong Perkalian Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Materi Perkalian Kelas II SD Negeri Tlogoharum 01. THEOREMA: The Journal Education of Mathematics, 5(2).
Umami, R. R., Utaminingsih, S., & Riswari, L. A. (2024). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbantuan Media ARCA Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 325-333.
Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045.
Wicaksono, S. T. B., Dewi, R. S. I., Ekawati, R., & Nugraha, J. (2025). Inovasi Pembelajaran Pecahan Berbasis Metakognisi Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Jurnal Pena Edukasi, 12(1), 21-32.
Yulianah, L., Ni’mah, K., & Rahayu, D. V. (2020). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Berbantuan Media Schoology. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika.
Yulistiani, D., & Indihadi, D. (2020). Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 228-234.
Zulfa, L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Efektivitas media pembelajaran berbasis augmented reality terhadap pemahaman konsep matematika siswa SD kelas V. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 14(4), 509-514.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 dicky hasan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).





