PERAN PENDIDIK DALAM PENGELOLAAN PEMBELAJARAN
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2217Abstract
Abstrak
Penelitian ini dilakukan untuk memberitahu betapa pentingnya peran pendidik dalam pengelolaan pembelajaran. Dan ketika ingin mengelola pembelajaran akan erat kaitannya dengan pendidik. Guru atau pendidik harus memiliki moral yang baik agar menjadi role model bagi anak didik. Dalam pengelolaan pembelajaran guru memegang peran yang sangat penting. Hasil kajian teoretis menunjukkan bahwa pengelolaan pembelajaran dalam tugas-tugas fungsional guru akan terlaksana secara efektif dan efisien apabila guru mampu melakukan perannya sebagai manajer of instruction
Â
Kata Kunci: Â Peran guru, pengelolaan, pembelajaran
Â
Abstract
This research was conducted to inform the importance of the role of educators in learning management. And when you want to manage learning, it will be closely related to educators. Teachers or educators must have good morals so that they become role models for students. The results of the theoretical study indicate that the management of learning in the functional tasks of the teacher will be carried out effectively and efficiently if the teacher is able to carry out his role as manager of instruction.
Â
Keywords: Teacher’s role, management, learning
References
DAFTAR PUSTAKA
Abdullah,R. (2016). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaranâ€. Lantanida Journal.4(1): 35–49.
Bisnis.com. 2021. Alasan Mutu Pendidikan Indonesia Masih Rendah | Kabar24 – Bisnis.com. [online] Available at: https://kabar24.bisnis.com/read/20200504/79/1236020/alasan-mutu-pendidikan-indonesia-masih-rendah [Accessed 11 October 2021].
Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.
Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011).Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social emotional learning. Psychology in the Schools. 48(10) :1034-1048.
Darajat, Z. (2005). Kepribadian Guru ( Jakarta: Bulan Bintang Edisi VI), h. 10.
Darmodihardjo, D. (1983). Peranan Mutu dalam Peningkatan Mutu Pendidikan, Analisis Pendidikan. Jakarta: Depdikbud.
Dini, J. P. A. U. (2021). Manajemen Pembelajaran untuk Menciptakan Suasana Belajar Menyenangkan di Masa New Normal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1566-1576.
Eliyanti, M. (2016). Pengelolaan Pembelajaran Dan Pengembangan Bahan Ajar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(2).
Fauzie, Y. 2021. Bank Dunia: Kualitas Pendidikan Indonesia Masih Rendah. [online] gaya hidup. Available at: https://www.cnnindonesia.com/gaya-hidup/20180607113429-284-304214/bank-dunia-kualitas-pendidikan-indonesia-masih-rendah [Accessed 11 October 2021].
Fitriani, Cut. 2016. Kompetensi Profesional Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran Di Mts Muhammadiyah Banda Aceh. Aceh : Universitas Syiah Kuala.
Kusnandar. (2008). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Minsih, M. (2018). Peran guru dalam pengelolaan kelas. Profesi pendidikan dasar, 5(1), 20-27.
Nurfaiqoh, S., & Lutfiana, V. (2020). Analisis Kompetensi Guru Matematika Dalam Pengelolaan Pembelajaran Daring Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Indonesian Journal of Teacher Education, 1(4), 172-178.
Roestiyah, N. K. (2001). Masalah-Masalah Ilmu Keguruan (Jakarta: Bina Aksara, Cet k IV), h. 175.
Sanusi, A. (1991). Studi Pengembangan Model Pendidikan Profesional Tenaga Pendidikan. Bandung: IKIP Bandung.
Sardiman, A. M. (2005). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar Pedoman Bagi Guru Dan Calon Guru (Jakarta: Rajawali Cet k V), h. 125.
Semiawan, C. R. (1991). Mencari Strategi Pengembangan Pendidikan Nasional Menjelang Abad XX1. Jakarta: Grasindo.
Semiawan, Conny R. Metode penelitian kualitatif. Grasindo, 2010.
Silalahi, T. (1994). Kepemimpinan Guru dalam Proses Belajar Mengajar di SMEA Negeri Daerah Istimewa Yogyakarta. IKIP Jakarta.
Sudrajat, H. (1991). Masa Depan Pendidikan di Indonesia. Jakarta: ISPI.
Tabrani, A. (1989). Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Karya.
Turang, J. (2003). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah/Jurusanâ€. Manado.
Usman, M. U. (2002). Menjadi Guru Professional (Bandung: Remaja Rosdakarya), h. 1.
Yusuf, A. M. (2000). Pengantar Ilmu Pendidikan (Jakarta: Balai Aksara Edisi III), h. 54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yohana R. U. Sianturi, Amanda Ramadhan Firdaus, Prihantini Prihantini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.