Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Permainan Pancasila Seru Dalam Mata Pelajaran PPKn
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2614Abstract
Abstrak
Dalam simulasi ini bertujuan untuk mengembangkan atau mengetahui bahwa melalui permainan “pancasila seru†dapat meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran PPKn di kelas X . Motivasi belajar peserta didik atau siswa sangat berpengaruh terhadap pembelajaran dikelas. Jika motivasi belajar peserta didik tidak ada, sangat sulit bagi peserta didik berpartisipasi secara aktif dalam pembelajaran dikelas. Salah satu permasalahan pendidikan adalah minimnya sarana dan prasarana, sehingga guru dituntut kreatif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa di kelas, seperti mengembangkan media pembelajaran. Salah satu media pembelajaran yang menarik dan mengatasi kebosanan siswa dalam kegiatan pembelajaran yaitu kegiatan pembelajaran berbasis permainan, seperti penerapan media pembelajaran permainan pancasila seru. Penerapan ini mengembangkan media pembelajaran permainan pancasila seru dalam pembelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan di sekolah menegah pertama. Implementasi media pembelajaran permainan pancasila seru dilaksanakan dengan cara mensimulasikan dalam pembelajaran. Hasil implementasi media pembelajaran permainan pancasila seru, semangat belajar siswa meningkat pada aspek keaktifan belajar dan semangat belajar, juga aspek ketertarikan motivasi semangat belajar siswa meningkat siswa jika menggunakan media pembelajaran.
Kata Kunci: Media Pembelajaran, Pancasila Seru, Motivasi Belajar
Â
Abstract
In this simulation, it aims to develop or find out that through the game "Pancasila Exciting" can increase students' learning motivation in learning Civics in class X. Learning motivation of students or students is very influential on learning in class. If students' learning motivation does not exist, it is very difficult for students to actively participate in classroom learning. One of the problems of education is the lack of facilities and infrastructure, so teachers are required to be creative in increasing students' motivation to learn in the classroom, such as developing learning media. One of the learning media that is interesting and overcomes student boredom in learning activities is game-based learning activities, such as the application of fun Pancasila game learning media. This application develops learning media for fun Pancasila games in learning Pancasila and citizenship education in junior high schools. The implementation of fun Pancasila game learning media is carried out by simulating learning. The results of the implementation of the exciting Pancasila game learning media, students' enthusiasm for learning increased in the aspect of learning activity and enthusiasm for learning, as well as aspects of interest in motivation, students' enthusiasm for learning increased when using learning media.
Keywords: Learning Media, Pancasila Exciting, Motivation to LearnReferences
DAFTAR PUSTAKA
Amna Emda. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantaida journal 5 (2), 172-182
Ardianta I Wayang, Imran Imran, dwi Septiwiharti. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran PKn Dengan Menggunakan Metode Tanya Jawab di Kelas V SDN 3 Kasimbar. Jurnal Kreatif Online, 2 (3)
Bowo A. N. A, Novitasari N. (2012) Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Strategi Reading Guide Kolaborasi Index Card Match Dalam Proses Pembelajaran PKn Siswa SMP. Academy of education journal, 3 (2)
Kusumawati Ayu, Uliyanti Endang. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan menggunakan pendekatan CTL Kelas V SDN 24. Journal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4 (7)
Nababan Maria Evi. (2013). Penerapan Kolaborasi Model Pembelajaran Make a Match Dengan Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 5. Unimed
Norma, B Saneba, Hasdin. (2014). Meningkatkan Motivasi Belajar siswa Pada Pembelajaran PKN melalui Metode Simulasi di Kelas V SDN Pembina Tataba. Jurnal Kreatif Online, 2 (3),
Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila. In Solok: CV Mitra Cendekia Media.
Nurgiansah, T. H., & Sukmawati. (2020). Tantangan Guru Pendidikan Kewarganegaraan Di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru. Jurpis: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 17(2), 139–149.
Qoidah Lailatul Umi & Paksi Pandu Hendrik. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Si Panca Berbasis Android Pada Materi Pancasila Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 9 (7) 2816-2826
Rabiah, Imran, Dwi Septiwiharti. (2014). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Melalui Penerapan metode Kolaborasi Kelas V SDN 3 Parigi. Jurnal kreatif online, 3 (4)
Sahran Harman, Palimbong Anthonius, Jamaluddin. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Kontruktivistik Pada Pembelajaran IPS Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Kelas IV Pada SDN Pembina Salakan. Jurnal Kreatif Online, 2 (3)
Sukmawati. (2020). Implementasi Pemanfaatan Aplikasi QR Code Dalam Proses Pembelajaran PPKn. Jurnal Kreatif Online, 3 (September), 195-201
Tambalo, Imran, Septiwiharti. (2014). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres 2 Kasimbar Melalui Metode Tanya Jawab Pada Mata Pelajaran PKn. Jurnal Kreatif Online, 2 (4),
Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sukmawati Sukmawati, Jamaluddin Jamaluddin, Husain Husain, Zulwana Zulwana, Chairul Anwar, Wafiq Saifullah, Syafaat Muqaddin, Moh Fahrisi, Nursysyfa Nursysyfa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.