Pemanfaatan Media ICT "Kahoot" Sebagai Inovasi Media Pembelajaran PPKn
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2621Abstract
Abstrak
Pembelajaran yang efektif ialah pembelajaran yang lebih terpusat pada siswa, yang mana siswa merupakan target utama dari pembelajaran. Di industri 4.0 informasi saat ini perkembangan teknologi sangat berguna bagi sarana pembelajaran di sekolah, SMP maupun SMA. Perlu ada inovasi-inovasi yang ciptakan agar upaya untuk melibatkan siswa dan guru dalam pembelajaran tercapai, salah satunya ialah dengan menggunakan media pembelajaran ICT. Media yang dibuat harus sesuai dengan kebutuhan materi dan sekolah tersebut. dari hasil analisis yang dilakukan dilihat dari minat belajar siswa yang menurun dengan metode yang digunakan guru, maka media yang tepat untuk menambah minat belajar siswa adalah media ICT “kahootâ€, media ini dapat diakses dengan mudah oleh siswa. Media ICT kahoot ini mengandalkan jaringan atau wifi, media ICT kahoot ini bersifat multimedia dan bersifat “Challenge†antarsiswa dan siswa yang mendapat skor yang baik akan diberikan Reward sebagai bentuk apresiasi sekaligus meningkatkan motivasi belajar siswa. Dengan penggunakan metode penelitian kualitatif dan studi literatur dari berbagai artikel dan jurnal terdahulu untuk mengumpulkan data, penelitian ini melibatkan mahasiswa semester 4 Program Studi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Kelas A untuk mencoba mengevaluasi materi yang sebelumnya sudah diberikan oleh dosen. Mahasiswa dibimbing bagaimana memanfaatkan fitur fitur yang ada di platform kahoot tersebut dan alhasil mahasiswa sangat tertarik. Dengan banyaknya keunggulan yang dimiliki kahoot mahasiswa tertarik untuk menggunakan platform kahoot sebagai bekal untuk menjadi seorang guru yang kreativ. Dengan ICT kahoot selain ketertarikan siswa dalam belajar meningkat media pembelajaran ini juga dapat meningkatkan jiwa kompetitif siswa yang dimana siswa jadi terdorong untuk memenangkan kuis yang diberikan dengan belajar dan mengingat materi lebih banyak lagi.
Kata Kunci: ICT, kahoot, inovasi media pembelajaran.
Â
Abstract
Effective learning is learning that is more student-centered, where students are the main target of learning. In industry 4.0, current information technology developments are very useful for learning facilities in schools, junior high schools and high schools. There needs to be innovations created so that efforts to involve students and teachers in learning are achieved, one of which is by using ICT learning media. The media created must be in accordance with the needs of the material and the school. From the results of the analysis carried out, it can be seen from the declining student interest in learning with the method used by the teacher, then the right media to increase student interest in learning is "kahoot" ICT media, this media can be accessed easily by students. This kahoot ICT media relies on a network or wifi, this kahoot ICT media is multimedia and is a "Challenge" between students and students who get good scores will be given rewards as a form of appreciation while increasing student learning motivation. By using qualitative research methods and literature studies from various previous articles and journals to collect data, this study involved 4th semester students of the Class A Pancasila and Citizenship Education Study Program to try to evaluate the material previously given by the lecturer. Students are guided on how to take advantage of the features available on the Kahoot platform and as a result, students are very interested. With the many advantages that Kahoot has, students are interested in using the Kahoot platform as a tool to become a creative teacher. With ICT Kahoot, besides increasing student interest in learning, this learning media can also increase the competitive spirit of studentswhere students are encouraged to win quizzes given by learning and remembering more material.
Keywords: ICT, kahoot, learning media innovation.
References
DAFTAR PUSTAKA
ilfansyur1, A. d. (2019). PEMANFAATAN MEDIA BERBASIS ICT “KAHOOT†DALAM . Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik PKn, Volume 6, No. 2.
Kosidi, O. (2019). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE KAHOOT DALAM. CIVICS EDUCATION AND SOCIAL SCIENSE JOURNAL(CESSJ), Volume 1 No 2.
Lime. (2018). Pemanfaatan Media Kahoot Pada Proses Pembelajaran Model Kooperatif Tipe STAD Ditinjua Dari Kerjasama Dan Hasil Belajar Siswa. FKIP: Universotas Sanata Dharma
Nasution, W. H. (2019). PEMANFAATAN MEDIA KAHOOT DALAM PEMBELAJARAN IPA PADA SEKOLAH DASAR DI . Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, Vol 3.
Nurgiansah, T. H. (2020). Filsafat Pendidikan. In Banyumas: CV Pena Persada.
Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila. In Solok: CV Mitra Cendekia Media.
Purwati, Hasanah. (2018). Kegunaan dan Manfaat Kahoot. Diposting pada tanggal 2 Januari 2018.Tersedia [On-line]:asuiblo.blogspot.com/2018/04/kegunaan-dan-manfaat-kahoot.html.
Purwoko. (2017). Kahoot Aplikasi Sederhana untuk Membuat Game dan Kuis di Perpustakaan.
Rofiyarti, dkk. (2019). “TIK Untuk AUD : Penggunaan Platform “Kahoot!†Dalam Menumbuhkan Jiwa Kompetitif dan Kolaboratif Anakâ€. Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 3, No.3b, Desember 2017
Sari, F. R. A. Y. (2017). Tik Untuk Aud: Penggunaan Platform ‘Kahoot!’ dalam Menumbuhkan Jiwa Kompetitif dan Kolaboratif Anak.
Sukmawati. (2020). Implementasi Pemanfaatan Google Classroom Dalam Proses . Jurnal Kreatif Online, Vol. 8 No. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sukmawati Sukmawati, Jamaluddin Jamaluddin, Putri Wahida, Wanda Wanda, Fahril Fahril, Minarni Minarni, Moh. Mudatsir, Nurhikma Nurhikma, Moh. Rifky, Annisa Rahmayani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.