Bagaimana Pola Asuh Orang Tua Muda dalam Memfasilitasi Kecerdasan Majemuk Anak Sulung ?
DOI:
https://doi.org/10.31316/jk.v6i2.3502Abstract
 Abstrak
Orangtua muda yang memiliki anak sulung dengan istilah lain yakni anak pertama, memiliki berbagai kecerdasan majemuk. Anak sulung dalam aspek kecerdasan majemuknya lebih unggul dibandingkan dengan anak lainnya. Pembelajaran yang didapatkan di Sekolah, orangtua muda mengulang dan membimbing pembelajaran anak sulung mereka di Rumah. Melalui pola asuh yang tepat diharapkan orangtua mampu memfasilitasi kecerdasan majemuk anak sehingga anak dapat berkembang sesuai fitrahnya. Teori yang digunakan dalam skripsi ini teori kecerdasan majemuk yang dicetuskan oleh Howard Gardner. Dalam hal ini diharapkan dapat menggali informasi secara langsung dari orangtua muda dalam penerapan pola asuh dalam memfasilitasi kecerdasan majemuk anak sulung. Metode yang digunakan dalam penelitan ini ialah menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan metode studi kasus. Dimana hasil pembahasan dari dari penelitian ini adalah penerapan pola asuh demokratis mampu menjadikan anak belajar bersama orangtua dengan penuh rasa nyaman,senang dan tidak ada paksaan dari orangtua,sehingga anak mampu memiliki berbagai aspek kecerdasan majemuk.
Kata Kunci: Pola Asuh, Orangtua Muda, Kecerdasan Majemuk
Â
Abstract
Young parents who have the eldest child in other terms, namely the first child, have various multiple intelligences. The eldest child in the aspect of multiple intelligences is superior to other children. The lessons learned at school, young parents repeat in guiding their eldest child's learning at home. Through proper parenting, it is hoped that parents will be able to facilitate children's multiple intelligences so that children can develop according to their nature. The theory used in this thesis is the theory of multiple intelligences which was coined by Howard Gardner. In this case, it is expected to be able to dig up information directly from young parents in the application of parenting in facilitating the multiple intelligences of the eldest child. The method used in this research is to use a qualitative research approach with a case study method. Where the results of the discussion of this research are the application of democratic parenting is able to make children learn with parent full of comfort,happiness and no coercion from parents,so that children are able to have various aspects of multiple intelligences.
Keywords: Parenting Style, Young Parents, Multiple Intelligence
References
DAFTAR PUSTAKA
Adawiyah, R. (2017). Pola Asuh Orangtua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak. Vol 7-No.1
Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orangtua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak.Vol 5-No.1
Fitriyani, L. (2015). Peran Pola Asuh Orangtua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Vol. XVIII-No.1
Hidayat, I, A.(2019). Pengaruh Pola Asuh Ibu Bekerja dan Ibu Tidak Bekerja terhadap Kemandirian Anak. (Skripsi). Sarjana Sosial. Syarif Hidayatullah Jakarta.
Kumojoyo, A. (2011). Pengaruh Pola Asuh Orang tua terhadap Kecerdasan Majemuk Siswa SD. (Skripsi). Sarjana Psikologi. Syarif Hidayatullah Jakarta
Marpaung Junierissa. (2017). Pengaruh Pola Asuh terhadap Kecerdasan Majemuk Anak. Jurnal Kopasta hal 7-15
Mutiah Diana. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Edisi Pertama. Jakarta: PRENADA MEDIA GROUP
Ramalia Rahmah.(2015). Pendidikan Anak Usia Dini pada Keluarga Muda di Kabupaten. Banjarnegara. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Univesitas Pendidikan Indonesia
Setiyatna, H & Melati, P. (2021). Pola Asuh Anak Cerdas Istimewa dalam Islam. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development. Vol. 3, No. 1, (41-46).
Sujiono, N, Y, (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Barat: PT Indeks
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Pertama. Bandung: Penerbit Alfabeta
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maudina Rachmania, Sumardi Sumardi, Aini Loita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
-
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
-
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.