DEVELOPMENT OF INTERACTIVE E-BOOKS BASED ON VISUAL LITERACY TO IMPROVE UNDERSTANDING OF LITERARY TEXTS IN JUNIOR HIGH SCHOOL

Authors

  • Anita Candra Dewi Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.31316/skripta.v11i1.7658

Keywords:

interactive e-books, visual literacy, literary texts, student understanding, technology-based learning

Abstract

This research aims to develop and test the effectiveness of interactive e-books based on visual literacy in improving students' understanding of literary texts at the junior high school level. The research method used is development research (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research subjects consisted of 60 students divided into experimental and control groups. Data was collected through literary text comprehension tests, interviews, and observations. The research results show that the use of interactive e-books significantly increases students' understanding of literary texts. The experimental group experienced an increase in understanding of 23%, while the control group only increased by 8%. Data analysis also revealed that students were more motivated and active in reading and understanding literary texts when using interactive media. These results are in line with the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) theory which states that the combination of visual and text elements can increase students' cognitive engagement.

The implication of this research is the importance of developing technology-based learning media to increase the effectiveness of literature learning. Further research can be carried out to develop interactive e-books with more complex features to expand the scope of learning.

References

Abni, S. R. N., Ahmadi, A., & Maulida, S. (2024). Integrasi Media Digital dalam Pembelajaran Literasi Sastra Anak di Tingkat Sekolah Dasar. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2), 171-183. unmuhjember.ac.id

Ambarwati, A. & Badrih, M. (2024). Pemanfaatan Spotify Sebagai Media Dongeng dalam Upaya Digitalisasi Sastra Anak. Didaktika: Jurnal Kependidikan. jurnaldidaktika.org

Andriyani, F. M., Sembiring, M. G., & Prastati, T. (2024). Efektivitas E-Book dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau dari Literasi Digital Sebagai Upaya Pemulihan Learning Loss (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 297-311. e-journal.my.id

Dewi, A. C. (2024). Rancangan Strategis Pemantapan Literasi Membaca Di Sekolah Di Era Digital. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. almeeraeducation.id

Djatmika, E. T. & Praherdhiono, H. (2024). Belajar Matematika Lebih Menyenangkan: Pengembangan Multimedia Interaktif berbasis Gamifikasi untuk Operasi Bilangan Bulat. Didaktika: Jurnal Kependidikan. jurnaldidaktika.org

Fauzie, D. F., Komariah, K., & Furnamasari, Y. F. (2023). Pengembangan E-Book Interaktif Anti Korupsi Melalui Kegiatan P5 Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 01-18. stie-trianandra.ac.id

Fransori, A., & Parwis, F. Y. (2022). Adaptasi Pembelajaran Sastra di Sekolah pada Era New Normal. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2377-2387. universitaspahlawan.ac.id

Hidayat, R. (2023). “Integrasi Literasi Visual dalam Pembelajaran Sastra Berbasis Digital.” Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(2), 98–110.

Hidayat, R. (2023). Literasi Visual dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Jakarta: Pustaka Edukasi.

Jailani, M. S. & Saksitha, D. A. (2024). Tehnik analisis data kuantitatif dan kualitatif dalam penelitian ilmiah. Jurnal Genta Mulia. uncm.ac.id

Junyanti, E. (2024). Analisis Komparatif Representasi Aspek Psikologis Dan Sosial Dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk Dan Bumi Manusia: Implikasi Pada Pembelajaran Sastra Di Sekolah Menengah Atas. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(2), 134-148. aspirasi.or.id

Kemendikbud. (2023). Kurikulum Merdeka: Inovasi Pembelajaran di Era Digital. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2023). Kurikulum Merdeka: Konsep dan Implementasi. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kotimah, E. K. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran AudiovisualBerupa Video Animasi Berbasis Powtoon Dalam Pembelajaran IPA. Katera: Jurnal Sains dan Teknologi. lintasgenerasi.com

Masita, E. (2024). PENGAJARAN BAHASA INGGRIS DALAM KURIKULUM MERDEKA Memahami Literasi dan Numerasi sebagai Landasan Pendidika. unja.ac.id

Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning. Cambridge University Press.

Nasution, F. H., Jailani, M. S., & Junaidi, R. (2024). Kombinasi (Mixed-Methods) Dalam Praktis Penelitian Ilmiah. Jurnal Genta Mulia. uncm.ac.id

Pratama, B., & Wulandari, S. (2022). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Pendidikan Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Media Nusantara.

Pratama, H., & Wulandari, S. (2022). “Efektivitas Penggunaan Media Digital dalam Pembelajaran Sastra di SMP.” Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 14(2), 112–125.

Putri, A., & Wijaya, D. (2023). Penggunaan E-Book Interaktif dalam Meningkatkan Literasi Siswa. Bandung: Literasi Digital Press.

Rahmawati, D. (2022). “Meningkatkan Literasi Sastra Siswa Melalui Penggunaan Media Digital.” Jurnal Pendidikan Literasi, 10(1), 45–60.

Rahmawati, L. (2022). Pendidikan Sastra di Era Digital: Tantangan dan Peluang. Surabaya: Penerbit Ilmu Edukasi.

Rizal, M. A. S., Kholik, K., Faizi, A., Kholiq, A., & Azizan, Y. R. (2024). Masa Depan Sastra Di Era Digital: Kajian Sastra Sibernetik. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(5), 7574-7590. j-innovative.org

Saputra, A., Asmidar, A., Amrizal, A., Putra, A., & Haq, C. (2024). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR E-BOOK DALAM MENINGKATKAN LITERASI SISWA PADA KURIKULUM MERDEKA. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(2), 890-899. undhari.ac.id

Setiawan, R., & Lestari, M. (2023). “Dampak Penggunaan E-Book Interaktif dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia.” Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 78–91.

Setiawan, T., & Lestari, M. (2023). Strategi Pengajaran Sastra Berbasis Teknologi. Malang: Inovasi Pendidikan.

Setyawan, A., & Faqih, F. I. (2023). Pengembangan e-book interaktif materi kesastraan berkearifan lokal pulau mandangin berbasis aplikasi Flip PDF Professional. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 23(1). um-surabaya.ac.id

Suryani, R. (2023). Efektivitas E-Book Interaktif dalam Pembelajaran Sastra Indonesia. Jakarta: Gramedia Akademika.

Susanto, A. (2021). Pendidikan Literasi Visual: Konsep dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Bahasa. Penerbit Media Edukasi.

Susanto, E. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Semarang: Pustaka Akademik.

Umaya, I. (2023). … BAHASA JAWATERHADAP PENGGUNAAN BAHASA INDONESIA DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI TINJAU DARI HASIL BELAJAR DI SDN 140 SELUMA. uinfasbengkulu.ac.id

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. unpas.ac.id

Widya, F. A. & Ernawati, E. (2024). VIDEO ANIMASI DUA DIMENSI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN TATA SURYA UNTUK SISWA KELAS VI MI MIFTAHUL. PRASI. undiksha.ac.id.

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Anita Candra Dewi. (2025). DEVELOPMENT OF INTERACTIVE E-BOOKS BASED ON VISUAL LITERACY TO IMPROVE UNDERSTANDING OF LITERARY TEXTS IN JUNIOR HIGH SCHOOL. Jurnal Skripta, 11(1), 60–70. https://doi.org/10.31316/skripta.v11i1.7658

Issue

Section

Articles

Categories